11 november 2012

Maten grunden till lärandet

Av en slump så började prata med en av lärarna på skolan förra veckan. Han ville egentligen kommentera det ovanliga att servera kroppkakor till lunch, han är ny på vår skola sen terminsstart och hade aldrig fått det på någon annan skola. Jag tycker det är lika viktigt att presentera de gamla svenska husmanskost klassikerna som det är att presentera nya spännande rätter. Eleverna måste ju få lära sig om vår svenska matkultur. Fast det var ju inte det som det här inlägget skulle handla om, utan problemet för lärarna att lära ut till elever som inte äter ordentligt. Han hade själv en elev i sin klass som bara åt pasta eller potatis, inget annat. Hur klarar sig en sån elev en hel skoldag? Inte alls är svaret på den frågan. För att eleverna ska kunna ta till sig kunskapen som lärarna lär ut så behöver de energi nog för att klara hela dagen. Det finns tyvärr många elever som inte äter en ordentlig frukost innan de kommer till skolan och sedan finns det dem som inte äter en ordentlig lunch. Om detta skulle vara en och samma person så är det inte svårt att gissa hur mycket energi som finns i kroppen för att klara en hel skoldag. Förutom en ordentlig kosthållning så behöver även elever i skolåldern motion och vila. Till viss del kan skolan hjälp till med alla dessa delar men mycket av ansvaret ligger utanför den del av dagen som eleverna är i skolan. Frukost ska de äta innan de kommer, lunchen ansvarar vi för och där gör vi vårt bästa för att servera en näringsriktig, allsidig kost med flera alternativa rätter. Mellanmål äter en del elever i skolan och även detta är ett näringsriktigt mellanmål med lite socker och balanserat fettinnehåll. Sen lämnar eleverna oss och går hem. Där krävs det att de får möjlighet till motion, en bra middag samt att föräldrarna ser till att de får den sömn och vila som behövs för att orka nästa skoldag.

Varje dag ser jag exempel på elever som äter för lite i matsalen och det spelar egentligen ingen roll vilken mat vi serverar till dem. Det kan vara allas favoriträtt och ändå så petar de bara i maten. Det tråkiga är att det bara är de själva som blir drabbade i slutändan. De får mindre ork att tillvarata sig de kunskaper som lärs ut, vilket ger dem sämre betyg och i slutändan påverkar det vilka möjligheter de har i framtiden. Jag vet att många av lärarna på vår skola gör sitt bästa för att se till att deras elever äter ordentligt men samtidigt är det omöjligt att tvinga någon som inte vill äta. Än svårare blir det med elever i högstadiet och gymnasiet som själv ska ta ansvar för att gå till matsalen och äta, samt se till att få i sig mellanmål. Vi har ju ändå fördelen i vår skola att personalen äter pedagogisk lunch med eleverna och på så sätt kan påverka eleverna både genom ord och handling. Det finns nog inget bättre sätt att lära barn att äta rätt än genom att föregå med gott exempel, den klassiska devisen "barn gör inte vad vi säger utan barn gör vad vi gör" gäller även i högsta grad i skolrestaurangen.
Dock är det viktigt att ta med i ekvationen att om man räknar att alla äter 5 gånger/dag (frukost, lunch, middag samt två stycken mellanmål) så handlar det om 1825 måltider/år. Av dessa ansvarar vi på skolan för 356 måltider (strax under 20%) om det är en elev som äter både lunch och mellanmål. Om det bara handlar om lunch är vi nere på 178 måltider vilket inte ens motsvarar 10%. Så skolmaten/mellanmålet utgör bara en liten del av det näringsintag som krävs för att barn i växande ålder ska klara av alla krav livet ställer på dem.

Läraren jag pratade med hade vid ett möte ställt krav på föräldrarna att de ska överlämna barnen till skolan mätta och utvilade, dvs att de ska ha ätit en ordentlig frukost samt sovit minst 8 timmar. Det spelar ingen roll hur bra han är på att lära ut om inte eleverna har förutsättningarna för att ta till sig dessa kunskaper.

Så kontentan av detta inlägg är att tillsammans måste vi som arbetar inom skokök och föräldrarna skapa förutsättningar för att eleverna ska ha ork och energi att genomföra en skoldag. Sen är det lärarnas uppgift att tidigt uppmärksamma om det är någon elev som inte klarar av sin skolgång på grund av att dessa faktorer brister så att insatser kan göras för att förändra.



Alla levande varelser behöver mat, vila och motion för att må bra







Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar