9 september 2012

Smörstekt lubbfilé med pepparrot- och persiljecrème samt morots- och pasternackspuré

Igår lagade jag till lubb för första gången i mitt liv. En fisk som jag hade väldigt lite kunskaper om men när jag frågade hos min fiskhandlare så fick jag informationen att den var ett mellanting mellan torsk och havskatt i smak och konsistens. Eftersom jag inte riktigt visste hur den skulle tillagas bäst så bestämde jag mig för att göra enklast möjliga och bara steka den i lite smör. När jag i efterhand forskat lite på den så står det att den lätt blir lite seg om man tillagar den för länge och att den med fördel kan friteras. Jag stekte min ca 3 minuter på varje sida och det tyckte jag gav ett gott resultat.
Så nästa gång lubben ligger i din fiskdisk tveka då inte att prova, den har ett fast fint kött med en god smak. Jag gillade den och kommer att köpa fisken fler gånger.


Smörstekt lubbfilé
(2 portioner)
400 g lubbfilé
salt
peppar
smör till stekning

Ta fram fisken ur kylen minst 30 minuter innan tillagning så att den inte är kall vid stekningen. Detta för att inte kyla ner stekpannan och minska risken för kokt fisk istället för stekt. Putsa bort eventuella ben. Jag valde även att skära ut så att jag fick en tjockar ryggfilé och den tunnare biten vek jag sedan dubbel för att få likartad stektid på all fisk. När fisken är putsad och skuren, salt och peppra då på båda sidor efter smak och tycke. 
Värm upp en stekpanna med smör i, när smöret "tystnat" och börjar blir gyllenbrunt lägg då i fisken och stek den ca 3 minuter på varje sida. Lyft över fisken på ett papper och låt smöret rinna av från den innan den serveras.

Pepparrots- och persiljecrème
(2 portioner)
1 dl crème fraiche
0,5 dl bladpersilja
0,5 dl riven pepparrot
0,5 tsk salt

Finhacka bladpersiljan och blanda ner den i crème fraichen tillsammans med finriven pepparrot och salt. Rör runt allt noggrant och låt sedan såsen stå ca 30 minuter i kylskåp innan servering så att smakerna binds samman.

Morots- och palsternackspuré
(2 portier)
200 gram morot
200 gram paslternacka
50 gram smör
0,5 dl vispgrädde
1 tsk salt

Skala morot och palsternacka, dela dem sedan i jämnstora bitar och koka dem tills de mjuknat (ca 25-30 minuter). Häll av vattnet från rotsakerna och pressa dem med en potatispress. Blanda ner smör och grädde samt salt med de pressade rotsakerna i en kastrull. Sätt kastrullen med blandningen på låg varme på spisen och värm purén tills den börjar ta ihop sig. Mixa nu alltsammans med mixerstav till en slät puré och smaka av med ev mer salt.



Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sett att se när nya recept dykt upp samt att det ibland dyker upp lite små tips och annat på sidan. http://www.facebook.com/Skolkocken

1 kommentar:

  1. Jag gillar din recept på lubbfile den är enkel att tillaga och mycket god

    SvaraRadera