3 januari 2013

Chili con carne på Skolkocken vis

Chili con carne är något av en svensk klassiker vid det här laget. Den svenska varianten på köttfärs kanske inte har så mycket med den rätt som serveras i latinamerika där den oftast bygger på grytkött som får koka sönder och bilda chilin. Men om man bara gör den på rätt sätt och låter den puttra tillräckligt länge så får man en god smak även på köttfärsvarianten. När jag växte upp använda min mor alltid vita bönor i tomatsås när det var dags att göra chili con carne. Jag tycker dock att såsen som de ligger i är alldeles för söt och tar över smaken. Så jag väljer vanliga vita bönor som är färdigkokta, ibland händer det även att jag slänger i kidneybönor eller svarta bönor.

Chili con carne
(4-6 portioner)
1 gul lök
1 vitlökskyfta
1 msk rapsolja
600 gram nötfärs
2 röda snackspaprikor
1 röd chili (mild)
1 tsk spiskummin
1 tsk farinsocker
1 msk tomatpuré
1 dl rött vin
1 dl vatten
2 msk kalvfond
400 gram krossade tomater

ca 1 tsk salt
400 gram kokta vita bönor (1 burk)

 Finhacka lök och vitlök. Bryn dessa i rapsolja i en vid kastrull/djup stekpanna tills de börja få färg. Tillsätt köttfärsen i omgångar och bryn den, se till så att den finfördelas. Strimla paprikan och chilin (kärna ur om du inte vill ha den så stark) och bland ner dessa i köttfärsen. Krydda med spiskummin och farinsocker, och tillsätt tomatpuré. Låt nu allt brynas ihop innan du slår över vin, vatten, kalvfond och krossade tomater. Koka nu chilin på låg värme i ca 30 minuter tills allt kokat ihop till en härlig gryta. Krydda med salt och tillsätt de vita bönorna, låt nu grytan koka ytterligare 10 minuter så att bönorna blir varma.






Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar