14 september 2012

Gårdsmärkt kyckling även i skolköket.

De senaste åren så har det varit en trend att skriva ut på matsedeln varifrån köttråvaran kommer, helst med gårdens namn. Men då har det oftast handlat om a la carterestauranger av det bättre slaget som kunnat ta betalt för denna råvara. Som ansvarig för ett skolkök har detta varit en utopi men nu är det helt plötsligt inte det. Idag serverade vi "Honungsstekta kycklinglårfiléstrimlor på gårdskyckling från Lunnebergs lantbruk i Vinninga med basilikasås och ugnsrostad kulpotatis". För mig som försöker ta mitt ansvar som köksmästare när det gäller miljö och ursprung på det varor vi handlar in så är det kul att äntligen få möjlighet att visa var exakt vår råvara kommer ifrån. Jag hoppas att detta är början på något nytt, att även vi inom storkök kan börja köpa in gårdsmärkta varor till en rimlig kostnad. Till viss del finns detta när det gäller potatis och en del färska grönsaker men när det kommer till kött har det hittills inte varit ekonomisk möjligt.




Eftersom det var första gången som detta hände hos oss så hade jag inte gått ut med någon information i förväg. Men till nästa gång så ska jag informera i förväg om detta så att lärarna har en möjlighet att berätta för eleverna om detta och visa var deras mat kommer ifrån.

Från denna gård strax söder om Lidköping kom dagens kyckling.

Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sett att se när nya recept dykt upp samt att det ibland dyker upp lite små tips och annat på sidan. http://www.facebook.com/Skolkocken

1 kommentar:

  1. Hej Håkan,
    Jag vill bara så här skicka en blänkare till dig och berätta hur roligt och värdefullt det är för oss att ta del av dina positiva tankar om vår nya produkter - tack! Det känns riktigt fint att tillsammans kunna ta ansvar både för god matkultur och nu ursprung och miljö, kyckling med hemadress helt enkelt :).

    Hälsningar,
    Therese, Produktchef Lantmännen Kronfågel

    SvaraRadera