...eller snarare på Bottenviken.
Under påsken så åkte jag och
min familj tillsammans med några vänner på en dagskryssning med
Tallink/Silja. Förmiddagen spenderade vi på Silja Europa och
eftermiddagen på Silja Galaxy efter en snabbt byte i Mariehamn på Åland.
Men
nu till själva ämnet för detta inlägg. Så länge jag kan minnas har jag
undvikit att äta av buffén när jag åkt med någon av de kryssningsbåtar
som utgår från Stockholm. Jag föredrar att besöka de vanliga
restaurangerna istället och har där haft till största del positiva
matupplevelser (förutom en gös som var kryddad med kanel). Men eftersom
vi var ett större sällskap och hade några barn med oss så valde vi denna
gång att äta på "Buffé Galaxy". Dessutom hade jag läst och hört att de
gjort om buffén, det skulle bl.a. finnas skaldjur, tapas och sushi. Så
det var nästan med förväntan som jag gick fram till buffébordet för att
ta del av läckerbitarna och där tog illusionen slut.
Allt
som serverades var halv- och helfabrikat av olika slag. Ingen kärlek
för matlagning gick att finna någonstans bland maten som erbjöds. Till
råga på allt var en del av maträtterna utbytta mot annat medan skyltarna
för dessa inte var det. Sushin bestod av makirullar med mycket ris och
lite fisk. Skaldjuren var räkor med skal och kall grönskalsmusslor med
en smaklös marinad. Tapasrätterna var en blandning av det man kan hitta i
Ridderheims disk på den lokala mataffären fast av sämre kvalitét.
Fasta
det tråkigaste var nog varmrätterna, sin bestid av smaklösa och trista
rätter. Det var även här jag hittade det värsta exemplet, en grönsakswok
som smakade så beskt att den inte var ätbar. Och man till detta lägger
att själva buffén var ganska tråkigt upplagd och att påfyllningstakten
var ganska dålig så var det inte i närheten av värt pengarna.
Så
så här i backspegeln är det bara inse att jag gjort rätt som undvikit
buffén i alla dessa år och det kommer jag att fortsätta med. Mätt blev
jag men det var nog allt jag fick ut av denna måltid. Man undrar hur de
som arbetar med att "laga" den här maten känner för sitt arbete och hur
Tallink/Silja kan erbjuda så tråkig mat till sina kunder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar