20 april 2012

Fortsättning om skolmaten i dagens SvD

I dagens SvD har landsbygdsminister Eskil Erlandsson och Inger Andersson, livsmedelsverkets generaldirektör gjort gemensam sak och skrivit om skolmaten. Men i motsats till gårdagens fokus i SvD:s artikel som låg på näringsriktigheten så handlar deras debattartikel mer om vikten av bra och god mat i en bra måltidsmiljö. De lägger ansvaret på kommunerna och utmanar dem till att skapa förutsättningar för skolköken att lyckas med helheten. De nämner även att detta är svårt utan personal i köken som har kunskap, idéer och engagemang - men främst anser jag att det krävs en kärlek till maten och en yrkesstolthet. Jag tycker även att man måste vara prestigelös, det viktigaste i sammanhanget är ändå att barnen äter maten inte att den är lagad av vissa råvaror och på ett sätt som tillfredsställer kocken. Men det ultimata är väl om man kan kombinera de två.

Hela artikeln hittar du här:
Brännpunkt: Kommunerna måste ta sitt ansvar

Jag läste även en intressant krönika av Mats-Eric Nilsson i samma tidning (hittar tyvärr inte den på deras hemsida). Den handlade om att vi måste sluta specialanpassa maten till barnen. Hur ska vi kunna utveckla deras matsinne om de hela tiden får "barnmat"? Varför måste alla krogar ha en speciell barnmeny, kan man inte erbjuda barnen mindre portioner av den vanliga maten?

Lite samma tankar arbetar jag efter i mitt skolkök. Visst det går inte helt att plocka bort barnens favoriter såsom pannkaka och grillkorv. Men att blanda dessa rätter med nya som utmanar deras smaklökar och vidgar deras vyer tror jag både är till gagn för barnen men även för deras föräldrar. Om de får prova nya rätter på skollunchen så vågar de nog prova mer nyheter hemma vilket borde vara till glädje för vilken förälder som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar