15 april 2012

Mat på de sju haven...

...eller snarare på Bottenviken.
Under påsken så åkte jag och min familj tillsammans med några vänner på en dagskryssning med Tallink/Silja. Förmiddagen spenderade vi på Silja Europa och eftermiddagen på Silja Galaxy efter en snabbt byte i Mariehamn på Åland.
Men nu till själva ämnet för detta inlägg. Så länge jag kan minnas har jag undvikit att äta av buffén när jag åkt med någon av de kryssningsbåtar som utgår från Stockholm. Jag föredrar att besöka de vanliga restaurangerna istället och har där haft till största del positiva matupplevelser (förutom en gös som var kryddad med kanel). Men eftersom vi var ett större sällskap och hade några barn med oss så valde vi denna gång att äta på "Buffé Galaxy". Dessutom hade jag läst och hört att de gjort om buffén, det skulle bl.a. finnas skaldjur, tapas och sushi. Så det var nästan med förväntan som jag gick fram till buffébordet för att ta del av läckerbitarna och där tog illusionen slut.

Allt som serverades var halv- och helfabrikat av olika slag. Ingen kärlek för matlagning gick att finna någonstans bland maten som erbjöds. Till råga på allt var en del av maträtterna utbytta mot annat medan skyltarna för dessa inte var det. Sushin bestod av makirullar med mycket ris och lite fisk. Skaldjuren var räkor med skal och kall grönskalsmusslor med en smaklös marinad. Tapasrätterna var en blandning av det man kan hitta i Ridderheims disk på den lokala mataffären fast av sämre kvalitét.
Fasta det tråkigaste var nog varmrätterna, sin bestid av smaklösa och trista rätter. Det var även här jag hittade det värsta exemplet, en grönsakswok som smakade så beskt att den inte var ätbar. Och man till detta lägger att själva buffén var ganska tråkigt upplagd och att påfyllningstakten var ganska dålig så var det inte i närheten av värt pengarna.

Så så här i backspegeln är det bara inse att jag gjort rätt som undvikit buffén i alla dessa år och det kommer jag att fortsätta med. Mätt blev jag men det var nog allt jag fick ut av denna måltid.  Man undrar hur de som arbetar med att "laga" den här maten känner för sitt arbete och hur Tallink/Silja kan erbjuda så tråkig mat till sina kunder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar