19 augusti 2012

Lasagne allt-i-ett

När man som jag i mitt jobb gör lasagne till 500 personer så gäller det att hitta smarta genvägar för att förenkla arbetet. Ni kan ju själv fundera hur lång tid det skulle ta att göra lasagne på traditionellt vis där man lägger ihop olika lager med sås och plattor.
Jag har sen länge strukit det här med att ha köttfärssås och béchamelsås för sig utan jag har blandat ihop båda såserna för att sedan varva med plattor. Men när jag kom till skolans värld lärde jag känna en produkt som än mer förenklade det hela.
Lasagnetter
Lasagnetter kallas den för och består av små lasagneplattor skulle man kunna säga. Dessa är lite veckade i kanterna och ger på så sätt en luftig lasagne. Det är bara att blanda dem med såsen och sedan hälla upp alltsammans i en form, lite riven ost över och sen in i ugnen. Det är dock viktigt att veta att såsen ska vara lösare än vanligt eftersom lasagnetterna binder mycket vätska. Lasagnetterna har jag bara lyckats hitta i fullkornsvariant i vår mataffär men det gör ju bara lasagnen nyttigare och jag kan lova att barnen inte märker någon skillnad mot vanlig pasta.


Lasagne allt-i-ett

Köttfärssås:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk rapsolja
500 gram nötfärs
0,5 dl tomatpuré
0,5 tsk nymalen svartpeppar
400 gram krossad tomat
0,5 dl chilisås
2 msk kalvfond
1 dl vatten
1 tsk salt
1 tsk torkad basilika

Béchamelsås:
3 dl matlagningsgrädde
5 dl mellanmjölk
2 dl riven ost
2 tsk salt
1 krm vitpeppar

1 liter lasagnetter, fullkorn
1 dl riven ost

Finhacka lök och vitlök, bryn detta i en djup stekpanna i rapsolja tills löken börjar mjukna. Tillsätt köttfärsen och bryn vidare tills färsen är genomstekt. Tillsätt tomatpuré och låt den bryna med lite tillsammans med svartpeppar. Slå över krossade tomater, chilisås, kalvfond och vatten. Låt det hela koka i ca 20 minuter. Tillsätt salt och basilika, smaka av såsen och ställ den sedan åt sidan.

Värm en kastrull med en skvätt vatten i botten (gör att mjölken inte bränner fast lika lätt), sänk ner värmen till medeltemperatur och tillsätt mjölk och grädde. Låt det sedan koka upp på långsam värme, när det börjar koka lägg då i osten och låt den smälta i mjölkblandningen. Tillsätt salt (mängden kan variera beroende på sältan hos osten) och vitpeppar. När osten smält lyft då av såsen från spisen. Den ska inte redas då lasagnetter binder mycket vätska så blandningen ska vara ganska lös när man häller den i formen.

Blanda nu köttfärssås, béchamelsås samt lasagnetter och blanda dem i en stor bunke. Slå upp alltsammans i en smord ugnsform och strö över ost på toppen.

Grädde gratängen på 200 grader i ca 30-35 minuter (den kortare tiden i varmluftsugn). Prova med en provsticka för att se att pastan är genomkokt.


Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sett att se när nya recept dykt upp samt att det ibland dyker upp lite små tips och annat på sidan. http://www.facebook.com/Skolkocken















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar