30 augusti 2012

Att vända ett isberg

I tisdags fick jag en härlig kommentar från en elev i årskurs 1:
"Håkan vet du...soppan (broccolisoppa) smakar godare än pizza".
Från ett barn i skolåldern så är det ett ganska högt beröm. Samma sak när man ibland får kommentaren att det var godare än McDonals. Då vet man att man åstadkommit något som enligt barnet i fråga är riktigt gott.

Men att de använder rätter som pizza och hamburgare som referenser visar att dessa tillhör favoriterna. Detta brukar också visa sig ganska tydligt när vi i början på varje läsår låter klasserna komma in med ett förslag på 5 rätter som de vill äta under året. Något vi kallar önskerätter, förut hade de som tradition på min skola att servera 5 av de populäraste under en och samma vecka. Jag har istället valt att lägga ut dem med lämpligt avstånd i menyn, vilket även gör att man kan ta med fler av rätterna som önskas. Men nu till det pudelns kärna, vilka tror ni rätterna som toppar är?
Inte helt oväntat är det:
- Pizza
- Hamburgare
- Kycklingnuggets
- Tacos
- Pannkaka


Där har ni topp 5.  Visst skulle man kunna göra dessa rätter till stor del från grunden och själv om bara utrustning och kapacitet finns. Men i vårt fall blir vi tvungna att handla in hel/halvfabrikat om vi ska servera dessa rätter. Vilket gör att jag valt att från i år ta bort pizza samt pannkaka från menyn. Och det är inte så att det har hänt särskilt mycket med vad barn i skolåldern föredrar. Om man skulle gjort en sån här lista när jag själv gick i grundskolan så skulle nog flera av rätterna funnit med. Fast inte kycklingnuggets, jag tror inte de var uppfunna ännu...

Så isberget som ska vändas är helt enkelt listan över barnens favoriter. Nu hoppas jag att det på många skolor har slagit sig in andra rätter på topplistan som inte alls tillhör snabbmatskulturen utan helt enkelt är goda rätter lagade av duktiga kockar. Hos oss är nog vår ugnsbakade lax en stark kandidat till att ta sig in på listan. På fredag står den på menyn och jag har beställt hem 100 kg laxfilé som jag hoppas ska räcka till våra 550 hungriga gäster.

Så glöm inte att fortsätta utmana barnen så kanske favoritlistan sakta kan förändras från helfabrikat och snabbmatsrätter till god mat som lagas från grunden. Det tar flera försök innan barn lär sig vad det är som serveras och att det var gott förra gången de fick det. Någon gång har jag hört att det krävs 21 gånger att etablera en ny maträtt hos barn..

Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sett att se när blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips och annat på sidan. http://www.facebook.com/Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar