29 augusti 2012

Pankopanerade curryfisknuggets

Jag har tidigare gjort ett recept där jag använt mig av pankoströbröd för att laga till egna kycklingnuggets. Idag gjorde jag på nästan samma sätt men använde mig av fisk som fyllning istället.

Pankopanerade curryfisknuggets
(4 portioner)

500 gram alaska pollock ryggfilé (eller annan vit fisk)
1 tsk salt
0,5 tsk currypulver
0,5 tsk torkad dill

1 dl vetemjöl
1 stort ägg
2 dl pankoströbröd

0,5-1 dl rapsolja till stekning

Dela fisken i ca 3x3 cm stora tärningar. Blanda ihop kryddorna i en bunke och vänd fisktärningarna i kryddblandningen. Vänd sedan fisken i vetemjöl, följt av ägg och avsluta med att rulla fisktärningarna i pankoströbröd. 
Hetta upp en stekpanna med rapolja i. När oljan är varm, lägg då i fisktärningarna. När de börjar få färg på ena sidan vänd då på dem och sänk värmen på plattan något. Stek sedan fisken runt om så att de blir gyllenbruna på alla sidor. När de är det är fisken genomstekt och klar att servera.

Jag serverade med kokt potatis, en majonnäs smaksatt med curry samt lite smörfräst bladspenat.



Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sett att se när blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips och annat på sidan. http://www.facebook.com/Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar