1 augusti 2012

Grillad kycklingfilé med avokadocréme och halloumi

Nu är jag tillbaks igen. Efter att först ha spenderat en vecka i Orsa-Grönsklitt och sedan i min hemstad Umeå är jag nu tillbaks på hemmaplan. Så efter 2 veckors sommaledigt så startar bloggen igen. Jag har med mig några recept hem från Umeå då det blev lite matlagning där men det spar jag till en annan dag. Först ut är istället dagens middag som är en kycklingfilé som fått simma i en marinad med smak av vitlök och citron, för att därefter grillat. Till den serverade jag en avokadocrème och halloumi som även den gått en vända på grillen samt lite ugnsfärdig potatis från frysdisken.



Grillad kycklingfilé 
(4 portioner)

800 gram kycklingfilé
salt och peppar
Marinad:
1 dl rapsolja
2 vitlöksklyftor
1 citron; saft samt rivet skal
1 tsk sambal olek
1 msk kinesisk soya
1 msk flytande honung

Dela kycklingfiléerna på hälften, jag tycker att det blir lättare att grilla dem jämnt om man gör så, och lägg dem i en djup form eller påse. Mixa samman rapsolja, vitlök, citron (skal/saft), sambal, soya och honung med hjälp av en mixerstav. Häll sedan marinaden över kycklingen och låt det stå minst ett par timmar så att den drar åt sig smaken. När det är dags för att grilla kycklingen lyft då ur den ur marinaden och låt den rinna av lite innan den läggs på grillen. Under grillningen ska kycklingen saltas och peppras på båda sidor efter egen tycke och smak.

Avokadocrème
(4 portioner)
1 dl creme fraiche
1 avokado
1 vitlöksklyfta
1 tsk flingsalt
1 krm chilipulver
1 tsk limejuice

Mixa alla ingredienser tills du får en slät crème, avsluta med att smaka av med ev lite mer salt. Låt sedan såsen stå kallt en stund innan servering så att smakerna gifter sig.


Till denna rätt serverade jag halloumi som jag delade i två halvor och sedan grillade på mellanhög värme tills alla sidorna fått en fin färg och halloumin blivit genomvarm.


Du har väl gillat min sida på facebook. Ett enkelt sett att se när nya recept dykt upp samt att det ibland dyker upp lite små tips och annat på sidan. http://www.facebook.com/Skolkocken
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar