12 augusti 2012

Den perfekta glöden

När det kommer till att grilla med kol så är det viktigaste att få till den perfekta glöden. Jag har i många år kört med gasolgrill men inför denna grillsäsong bytte jag till en kolgrill. De första gångerna så gjorde jag som de flesta gör. Byggde en hög med briketter eller kol, sprutade på tändvätska och tände på. Då får man ofta några kol som inte tänds och en lite ojämn glödbädd. Men sen fick jag tips om att köpa en "grillstarter", detta är ett rör som man fyller med kolen i den övre delen och tidningspapper i den undre delen. När man sedan tänder på papperet (ingen tändvätska behövs) så antänder det kolen från undersidan. Sedan låter man detta stå i ca 15 minuter och resultatet blir en perfekt glöd klar för att grilla på. Det är bara att tömma ut kolen i grillen precis där man vill ha den och sedan börja laga maten.




Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sett att se när nya recept dykt upp samt att det ibland dyker upp lite små tips och annat på sidan. http://www.facebook.com/Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar