19 augusti 2012

En intensiv vecka innan starten på skolåret.

Veckan som gick var den första arbetsveckan efter en lång och skön sommarledighet, bara en av fördelarna med att arbeta i skolans värld. Men en lång ledighet innebär också att det är mycket att ta tag i efter att man kommer tillbaks. Nu hade jag varit in och tjuvkikat veckan innan så jag visste ungefär vad som väntade mig men ändå så är det mycket som ska falla på plats innan eleverna kommer. Nu har vi två dagar till på oss nästa vecka att fixa det sista så förhoppningsvis ska allt vara klart till dess men jag skulle gärna ha några dagar till.
Veckan har innehållit en del informationsmöten, inventering av både råvaror och utrustning (vi får två klasser extra till hösten) samt en hel del planering. Jag har även hållit ett kort föredrag för skolans personal om vad den pedagogiska lunchen innebär och vilket ansvar vi vill att personalen tar när de äter med eleverna i matsalen. Till detta ska läggas att vi serverat lunch till de fritidsbarn som finns på skolan.
Men det mest intressanta mötet i veckan var i torsdags eftermiddag. Då träffades den arbetsgrupp som är skapad för att ta fram en kostpolicy för den offentliga måltiden i Danderyds kommun. I gruppen ingår kommunala tjänstemän, förtroendevalda samt representanter för verksamheterna. Detta är en del av "Fokus matglädje" som kommer att pågå under hösten för skolans verksamhet. Det som var kul med detta möte är att samtliga som ingår i gruppen verkligen är intresserade att på olika sätt förbättra förutsättningarna för den offentliga måltiden. Många tankar och idéer kom upp på det inledande mötet som det ska bli kul att bearbeta till en slutlig policy.
På måndag eftermiddag har vi en introduktion för samtlig måltidspersonal inom skolköken angående Fokus Matglädje och på tisdag eftermiddag ska vi på en inspirationsföreläsning med Jörgen Oom. I tillägg till detta så har jag 3 säljmöten måndag-tisdag och lite annat som är inplanerat. Så nästa vecka ser inte mindre intensiv ut, speciellt inte som eleverna börjar på onsdagen. Så nästa fredag lär jag nog somna ovaggad.


Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sett att se när nya recept dykt upp samt att det ibland dyker upp lite små tips och annat på sidan. http://www.facebook.com/Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar