15 december 2012

Jansson på matjesill

Traditionellt så gör man en Janssons frestelse på ansjovis, men när man arbetar i restaurangkök använder man sig ofta av något som heter ansjoviskryddad sillfilé när man lagar rätten. Det blir lite större bitar fisk i gratängen vilket jag personligen tycker ger en godare smak. Nu finns inte den produkten att köpa i den vanliga livsmedelsbutiken men en vanlig klassisk matjessill har nästan samma smaksättning så de senaste åren så har jag gjort min Jansson med matjessill istället.

Jansson på matjessill
1 kg fast potatis
300 gram lök (2-3 st)
2 burkar matjessill (250 gram avrunnen vikt)
3 dl vispgrädde
2 msk ströbröd

Skala och strimla potatisen i tändstickstjocka stavar och blanda den med finhackad lök i en smord ugnsfast form. Häll av vätskan från matjessillen och spara den. Strimla sedan sillen på bredden i bitar av samma tjocklek som potatisen. Blanda ner sillen i potatisen och häll sedan över hälften av vätskan från burken. Fördela grädden jämnt över hela formen och avsluta med att strö ströbrödet ovanpå allt. 
Sätt i den i en varm ugn på 200 grader och grädda i ca 1 timma. Potatisen ska vara genomkokt när den är klar.









Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar