16 december 2012

Lågtempererad julskinka

Igår var det dags att laga till årets julskinka. Jag vet att det för många är att bryta traditioner att laga den så långt innan jul men jag kan helt enkelt inte vänta så länge så igår åkte den in i ugnen.

 
Det första man bör fundera på innan man lagar sin skinka är vilken kvalitet man vill ha på den. I år valde jag en gårdsmärkt julskinka från Hälsingestintan, just denna kom från Holmsbergs gård. Att man som grisbonde vågar sätta sitt namn på den specifika produkten visar för mig att man är stolt över det man åstadkommit och att man vågar stå för produkten. Tidigare år har jag köpt olika ekologiska skinkor, men i år föll alltså valet på en gårdsmärkt skinka istället. Jag köper alltid färdigrimmad skinka, då jag tycker att det är svårt att få till en bra rimning själv. Och självklart så ska man leta efter svenskt kött när man är på jakt efter sin skinka. Så nästa gång du köper din skinka så fundera lite över vad som är viktigast, kvalité eller pris. För det är sällan som den prispressade skinkan håller en god kvalitet. Var inte heller rädd för att välja en skinka med mycket fett/svål på ytan då detta hjälper till att ge en saftig skinka vid tillagning. Detta är sedan bara att skära bort innan man äter sin skinka.

Men nog om val av skinka nu kommer vi till själva tillagningen. Jag lagar till min skinka på låg temperatur i ugn vilket ger en saftig skinka. Jag väljer även att inte griljera min skinka då denna process riskerar att göra skinkan torr på ytan. Smaksättning med senap gör man istället själv när det är dags att äta den, antingen som en god skinksmörgås eller en del av julbordet.

Lågtempererad julskinka

Ta ut skinkan ur kylen ca 1 timma före tillagning så att den inte är kylskåpskall när den sätts in i ugnen, den blir saftigare då och tappar mindre vätska. Sätt i en stektermometer i mitten av skinkan och ställ färdigtemperaturen på 68 grader, skinkan kommer att fortsätta gå upp några grader när man tar ut den. Ställ in skinkan i kall ugn och sätt gradantalet på ugnen till 110 grader C. Nu är det bara att vänta på att termometern ska ge ifrån sig en signal som talar om att skinkan är klar (om du nu har en digitaltermometer). Min skinka vägde 2,7 kg och den tog ca 4,5 h att laga till så tillagningstiden är ca
2 timmar/kg skinka. Lyft ur skinkan ur ugnen och ta bord nätet runt den så fort som möjligt. Låt sedan skinkan stå och vila minst 30 minuter innan den skärs för att undvika att köttsaften rinner ut.
Sedan är det bara att njuta av den god och saftig julskinka som med fördel skärs i lite tjockare skivor.







Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken

2 kommentarer: