2 december 2012

Dill- och gräddkokt rödingfilé med honungsglaserade rotsaker

Mitt första jobb efter avslutade studier på Östa Gymnasiets restauranglinje i Umeå var på Hotell Gästis i Jokkmokk. Jag hade en klasskamrat som kände ägarna och vi fick båda säsongsanställning sommaren 1992, han som servitör och jag som kock. Det var en lite annorlunda arbetsplats, lite grann som att få anställning på Fawlty towers (Pang i bygget). Men även om det kanske inte var världens bästa arbetsplats så fick jag en chans att arbete med fantastiska råvaror som renfilé och fjällröding från trakten. Rätten som jag lagat till bygger på det recept som jag då lärde mig för att laga till fjällröding, en väldigt enkelt rätt som har enkla och tydliga smaker. Då lagade vi den på hel fjällröding som fick sjuda i gräddsåsen men eftersom jag idag gjorde den på vanlig röding (som är större än fjällröding) så valde jag att filea fisken först och sedan laga till den. Rotsakerna var inte med i originalet men idag var jag inte sugen på potatis så de fick ta plats tillsammans med fisken istället.


Dill- och gräddkokt rödingfilé
(4 portioner)
2 st hela rödingar ca 600 gram styck (urtagna)
salt och peppar
0,5 dl vetemjöl
25 gram smör
2 dl vatten
4 dl vispgrädde
2 dl färsk dill, hackad
ca 1 tsk salt

Börja med att skölja av fiskarna för att se till att det inte finns några inälvsrester kvar i buken. Filea sedan fiskarna och ta bort benen. Skär därefter bort skinnet och dela sedan varje filé i 2 bitar. Krydda fiskbitarna på båda sidor med salt och peppar efter egen smak, vänd därefter dem i vetemjöl. Värm en stekpanna och lägg i smöret, när det har smält och fått en gyllenbrun färg lägg då hälften av fiskbitarna och stek dem ca 2 minuter på varje sida. Lyft ur fisken ur stekpannan och lägg dem på ett fat, upprepa stekprocessen med de återstående bitarna. När fisken är färdigstekt häll då i vatten i stekpannan och låt smakerna koka ur, tillsätt därefter vispgrädden och låt allt koka i 5 minuter. Blanda ner den hackade dillen i såsen tillsammans med salt och lägg sedan ner fiskbitarna i såsen. Låt nu allt koka tills såsen börjar tjockna och blir krämig. Vänd under tiden fiskbitarna så att båda sidor hamnar under såsen. När såsen är lämpligt tjock är det klart att serveras. Smaka gärna av med lite salt och peppar.

Honungsglaserade rotsaker
( 4 portioner)
400 gram palsternacka
400 gram morot
25 gram smör
1 tsk salt
0,5 msk honung

Skala rotsakerna och skär dem sedan i jämntjocka stavar ca 2 cm breda. Koka upp saltat vatten och lägg i rotsakerna i det, koka dem sedan tills de börjar mjukna men ändå har lite motstånd kvar, ca 4-5 minuter. Häll av vattnet och spola dem med kallvatten i några minuter, låt dem sedan rinna av i ett durkslag några minuter. Värm en stekpanna med smör i och lägg i rotsakerna när smöret smält. Låt dem sedan stekas på medelvärme i ca 3-4 minuter, rör om så att de steks på alla sidor. Krydda morötterna med salt och tillsätt honung. Låt dem därefter stekas några minuter till och servera dem sedan.




Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar