19 december 2012

Chilisill

 Jag har som stående tradition att skapa olika sillar till de högtider där den är en del av måltiden, dvs jul, påsk och midsommar. Vissa är helt nya skapelser, ibland lyckade experiment ibland inte lika lyckade, men oftast så är det förbättrade varianter av sillar jag skapat tidigare.

Den här julen satsar jag på tre olika sillar, två av dem är fortfarande på planeringsstadiet men förväntas bli klara under helgen. Men den första lade jag in idag, det är en förbättrad variant av en sill som jag gjorde till förra julen. En sill med smak av chili, som lagas på inläggningssill med en klassisk 1-2-3 lag som grund.
1-2-3 står för:
1 del ättika
2 delar socker
3 delar vatten
En perfekt grund till alla sillinläggningar som ska göras med ättikslag. Sen är det bara att variera smaken efter eget tycke och egen fantasi.



Chilisill
1 burk urvattnad inläggningssill (210 gram avrunnen sillvikt)
1,5 dl vatten
1 dl socker
0,5 dl ättika
2 st röda chilifrukter
0,5 röd lök

Blanda vatten, socker och ättika i en kastrull och låt det koka upp. Lägg då i chilin som delats på hälften och rödlöken som skurits i tunna klyftor. Ställ sedan lagen åt sidan och låt den svalna till rumstemperatur.
Häll av vätskan från sillen och dela den sedan i lämpligt stora bitar. Leta fram en förslutningsbar burk till sillinläggningen. Börja med att ta lite av rödlöken från lagen och lägg den i botten tillsammans med en bit chili. Varva sedan sill och chili/rödlök, slå därefter lagen över sillen så att den täcks och stäng locket på burken. Ställ in sillinläggningen i kylskåpet och låt den stå minst 2 dagar så att chilismaken för växa till sig.



 




 

Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar