30 december 2012

Framtidens kock

Idag har jag haft besök av min syster och hennes tre barn. Hennes mellanbarn är en kille som snart fyller 11 år och som redan nu bestämt sig vad han ska bli när han blir stor trots han relativt unga ålder. Han ska bli kock precis som sin morbror. Nu har vi inte umgåtts tillräckligt mycket för att jag ska kunna ta åt mig äran över hans framtida yrkesval. Han har redan googlat på gymnasieutbildningar så att han vet vad som finns när det är dags att göra det valet.

I dagens besök så ingick en utlovad matlagningsstund tillsammans med dig där vi lagade till tomatsås till pizza, bakade ut pizzabottnar och skar till ingredienser. Jag är van att ha med min dotter på 5 år i köket men då handlar det mest om att ge henne någon grönsak som hon får skära. Den här gången var målet att dela med sig lite av de kunskaper jag bär på. Men jag tror att han tyckte det var kul att vara med och få vara kock en stund.

Det som jag tycker är viktigt när han nu bär på dessa drömmar är att visa vad man kan göra men även berätta om vad kockyrket innebär. Så att han inte bär på en dröm som baseras i det som han sett på tv och sedan får en chock när han hamnar i en verklighet som inte har så mycket med det att göra. Men än så länge så får den informationen vänta, nu handlar det om att visa att det är kul att laga mat.


För några år sedan minns jag att det gjordes undersökning om vilket framtidsjobb ungdomar hoppades på och då var tv-kock ett av dem. Och det är väl det jag är lite rädd för att han ser framför sig inte det där slavpasset på 12 timmar en lördagskväll när alla andra kompisar är ute och har kul. Men som sagt var, bara han får veta det innan han gör sitt gymnasieval så räcker det nog. (Fast om han läser det här så har han redan fått veta det)

Om ni undrar över receptet på pizzan så hittar ni det här
















Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar