31 december 2012

Skolkockens nyårsmeny

Så var den här - årets sista dag. Många ägnar denna dag åt festligheter med vänner, enligt en artikel i dagens SvD blir det allt vanligare att den firas på restaurang eller i festlokal istället för i hemmet. Men för mig har denna dag alltid handlat om att laga god mat under trevliga former med mina nära och kära runt mig, inte en stor hejdundrande fest. Ifjol firades den tillsammans med min mor i Umeå och menyn bestod av 7 rätter, alla lagade på väl utvalda råvaror, som intogs under 5 timmar. Men i år så är vi på hemmaplan och bara den egna familjen. Menyn är därför noga uttänkt och anpassad så att den ska passa alla i sällskapet från den minsta på 5 år till 14-åringen och till sist de två vuxna. Recepten på alla rätter kommer när jag återhämtat mig från matlagningen och bekantat mig med det nya året.

 alt
Minipizza med rökt skinka och goudaost


***



***





***
Husets utvalda ostar med kex och fikonmarmelad
 Brie Reverend, Morbier och Vacherol




Bild lånad från Enobytes.com

 Jag vill passa på att önska alla som följer 
mitt bloggande ett gott nytt år!







Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar