22 december 2012

Senaps- och dragonsill

Till detta recept har jag använt mig av 5-minuterssill, en färdiginlagd sill som är klar för att krydda efter eget smak och tycke. Denna har jag sedan vänt ner i en blandning av crème fraiche och majonnäs som smaksatts med årets senap från Apoteket hjärtat, en grovkornig senap med sötstark smak. Självklart kan man välja en helt annan senap med tänk då på att prova dig fram när det gäller mängden senap som ska användas. Jag rekommenderar även att man gör sin majonnäs själv då de flesta som finns att köpa färdiga smakar ganska mycket vinäger vilket påverkar slutresultatet.

Senaps- och dragonsill
1 paket 5-minuterssill (420 gram/210 gram avrunnen vikt)
1 dl crème fraiche
0,5 dl majonnäs 
1 msk grovkornig senap
0,5 msk torkad dragon

Häll av vätskan från sillen och dela den i lämpligt stora bitar. Blanda crème fraiche, majonnäs och senap med hjälp av en visp. Smula dragonen i handen och blanda sedan ner den samt samt de delade sillbitarna. Rör om allt så att det blandas väl. Nu är sillen klar att serveras men den kan med fördel stå något dygn i kylskåp så att smakerna växer till sig.   
 
Västerbottenssill med gräslök, Chilisill & Senaps- och dragonsill





Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar