22 december 2012

Västerbottenssill med gräslök

Här kommer ytterligare ett sillrecept, detta fungerar lika bra på julbordet som till midsommar. Smaken kommer från västerbottensosten som mixas tillsammans med crème fraiche vilket ger en krämig sill. Denna sill ligger högt på önskelistan hos min frus systerdotter, som även hon är kock till yrket, när det kommer till vilka sillar jag ska tillverka vid högtiderna. Till den här sillen använder jag mig av den eminenta produkten 5-minuterssill. En färdiginlagd sill som är klar för att krydda efter eget smak och tycke, perfekt när man vill lägga energin på smaken och inte så mycket på att göra grundarbetet.

Västerbottensill med gräslök

1 paket 5-minuterssill (420 gram/210 gram avrunnen vikt)
1,5 dl crème fraiche
1 dl riven västerbottensost
1 msk fryst gräslök
1 nypa nymalen svartpeppar

Häll av vätskan från sillen och dela den i lämpligt stora bitar. Blanda crème fraiche och västerbottenost, mixa detta sedan med hjälp av mixerstav till en kräm. Blanda ner gräslök och svartpeppar samt de delade sillbitarna. Rör om allt så att det blandas väl. Nu är sillen klar att serveras men den kan med fördel stå något dygn i kylskåp så att smakerna växer till sig.  


Västerbottenssill med gräslök, Chilisill och Senaps- och dragonsill






Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar