27 april 2012

Moderna myter: Barn gillar inte fisk

Att barn inte skulle gilla fisk är nog lite av en myt och till viss del stämmer det kanske men då handlar det om att barn inte gillar viss fisk. Alla som äter normalkost behöver fisk som en del av sin kost, och då kan det vara viktigare att hitta en fisk som barnen gillar än att fokusera på i vilken form den serveras. Hos barn är det fortfarande den panerade fisken som är mer populär än andra med undantag för lax.

Dagens laxfilé
Idag serverar vi lax och jag har förberett 70 kg fisk till mina 500 matgäster, det ger en snittportion på 140 gram och det är ingen liten mängd för barn. Nu är det en färsk lax vi tillagar och serverar, dessutom steks den på låg temperatur precis så att den är klar vilket gör att den behåller sin saftighet.
När jag började här köptes det in en fryst filé från något som kallas "Stillahavslax" som hör till fiskar med familjenamnet Oncorhynchus. Näringsmässigt är det ingen skillnad på den jämfört med den Atlantlax som vi är van vid med familjenamnet Salmo salar, däremot är kvalitetsskillnaden på dessa laxar ganska stor. Stillahavslaxen blir lätt torr och tråkig.
Jag fortsatte servera denna lax under mitt första år på skolan men kände att det var en produkt som jag inte var nöjd med vilket gjorde att jag började undersöka om jag kunde hitta någon leverantör av färsk laxfilé av Atlantlax till överkomligt pris och tillslut hittade jag en. Tyvärr är priset fortfarande ganska högt vilket gör att jag inte kan servera den så ofta som jag vill.
I livsmedelsverkets rekommendationer står det att man ska servera fet fisk minst 1 gång/vecka. De feta fiskar som finns att tillgå är sill/strömming, lax samt makrill. Jag har provat stekt strömming som ett alternativ men jag tror aldrig att jag skulle få alla barn att äta av den i den mängd de behöver för att klara en hel skoldag, makrill har jag inte råd med och laxen för hög kostnad för att serveras mer än 1 gång/månad. Nu har jag fått en idé från en annan skola om att man kan ha en liten sillbuffé framme varje dag för att alltid kunna erbjuda fet fisk, något som jag tänker prova från terminsstarten efter sommaren.

Men för att återgå till inledningen av detta inlägg, det är inte fisken i sig som barnen inte gillar utan det är i vilken form den kommer. De flesta barn tycker om panerad fisk i alla former och det finns nog många som tänker att det fisk ska serveras som den är inte en massa färdigpanerade halv/helfabrikat, men är det inte bättre att barnen äter fisk med panering i stor mängd än att de får en fiskrätt utan panering som de knappt rör?

Jag försöker variera mina fiskrätter mellan färdigpanerad stekt fisk, kokt fisk med sås till eller i form av gratänger. Men det märks stor skillnad på åtgången av fisk när den kommer i sin naturliga form jämfört med när den är panerad. När jag köper in färdigpanerad fisk så ser jag till att den är gjord på hel fisk, inte fiskfärs och att det är produkter som innehåller en hög halt av fisk. Det ultimata vore att kunna panera och steka fisken själv och därmed slippa industriprodukterna men som det ser ut i dagsläget har vi varken utrustning eller kapacitet personalmässigt för att klara av det.

Något annat som är viktigt när det gäller fisk är att de produkter som vi använder kommer från ett hållbart bestånd. Därför har jag tagit beslut om att all fisk som vi köper ska vara MSC-märkt, med undantag för just laxen där vi köper odlad lax.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar