15 april 2012

Att bjuda en kock på mat

Ofta när jag blivit bortbjuden på mat till någon för första gången så möts man av en ganska nervös värd/värdinna som lagt ner en massa energi på att kreera den ultimata måltiden. Mer än en gång har det hänt att de i sin iver att vilja visa att de faktiskt kan det här med mat gjort något som överskrider deras kunskaper vilket i slutändan innebär att de serverar något som de inte är nöjd med.
Och allt detta har det gjort helt i onödan för jag kan meddela att det finns inget lättare i världen än att bjuda en kock på middag. De flesta kollegor jag känner älskar att bli bjuden på något hemlagat och enkelt som man känner att personen lagat många gånger förr och verkligen vet hur de ska laga. Sen innebär det enkla faktum att jag blir bjuden på mat utan att själv behöva lägga kraft och energi på måltiden att jag redan där är ganska nöjd med det hela.
Jag kommer ihåg när pappa nyss hade träffat sin nya fru och vi var hembjudna till hennes mor och far på middag. Hennes mamma hade kämpat hela dagen och inledde presentationen av maten med - "Jag hoppas det här duger åt dig som är kock, jag har lagat en porterstek." Det var nog första gången jag smakade den rätten och jag minns än idag hur köttet var så väl tillagat att det  föll isär i munnen, hur såsen både var mustig och söt på en gång. Jag nästan föråt mig på den maten och nästa gång jag var inbjuden höll jag tummarna för att samma rätt skulle vara lagad.
Så för er som räds att bjuda en kock på mat tänk på detta:
  • Laga något du kan
  • Laga inget komplicerat
  • Kockar är tacksamma matgäster för de känner igen när mat är lagad med kärlek
  • Kockar älskar att bli bjuden på middag eftersom de slipper laga maten själv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar