15 april 2012

Upplands Väsby satsar på skolmaten

Skolan jag arbetar på ligger i Djursholm, Danderyds kommun. Men själv bor jag i Upplands Väsby. Nu har min hemkommun dragit igång en satsning på skolmaten som jag tycker är intressant och välbehövlig. Delar av den kommunala skolmaten har länge legat ute på entreprenad och som jag har förstått det har det funnits vissa klagomål på det som producerats. Men nu har kommunen fastställt en måltidspolitiskt program och som ett led i detta har man skapat en måltidsakademi. Syftet med denna är att den ska främja matglädje och kunskap om måltidens betydelse för hälsa, välbefinnande och miljö. I akademin ingår representanter från bl.a. skola, barnomsorg och restauranger.
För mig som själv har ett barn som redan nu finns i barnomsorgen och inom ett par år i skolan så ska det blir intressant att följa det arbete som akademin gör. Förhoppningsvis ska det leda till att min dotter får en ännu bättre mat under de år som kommer. Jag hoppas även att kommunen ska våga satsa på den offentliga maten och inse att de pengar som läggs ner på detta kan leda till minskade kostnader i nästa led.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar