16 april 2012

Favoriträtt i skolan

Jag har då och då fått frågan vilken favoriträtt jag hade när jag gick i skolan, och idag dök den upp igen. Så jag började fundera men kom inte på något riktigt bra svar. Jag har nog inte direkt några bra matminnen från min skoltid. Favoritdagarna var nog när det serverades helfabrikat i form av pannkaka och potatisbullar eller någon rätt med mjukt bröd. Men någon favoriträtt hade jag nog inte. Däremot kommer jag ihåg många rätter som jag inte tyckte om. Den som närmast kommer till minnet var "Kokt höns med ris". En riktigt vedervärdig rätt med en genomskinlig blaskig sås, sönderkokt kött och överkokt ris. Ingen smak, förutom då kanske buljong i stora mängder. Och värst var det när det dök upp lite ben i bladningen, främst minns jag den gången det var en tjej i någon äldre klass som fick en stor bit ben som liknade en liten kyckling. Såhär i efterhand så misstänker jag att de kan ha varit halsen som hamnat på hennes tallrik. Nu lastar jag inte personalen i de skolkök som jag åt i under min skoltid, de hade nog ett ganska otacksamt jobb där de försökte så gott de kunde med den lilla peng de hade till hands. Jag tror till och med att det kan ha varit mottagningskök både på min låg/mellanstadieskola och på min högstadieskola, så de som serverade kunde inte påverka så mycket vad som erbjöds utan fick bara stå till svars.

Som tur är har mycket hänt sedan dess när det gäller vilka möjligheter köken har och vad som produceras. Men en sak verkar inte ha ändrat sig så mycket sedan min tid, rätter som pannkaka och potatisbullar är fortfarande populära hos barnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar