15 april 2012

Påsken - en av våra mathögtider

I Sverige finns 3 stora mathögtider; julen, påsken och midsommar.
Gemensamt för alla tre är att man oftast äter någon form av buffé och att många av råvarorna återkommer på alla tre borden. Det som skiljer påsken från de övriga två är nog förekomsten av lamm i någon form. Inspirationen till detta kommer från Medelhavsländerna där lammen är färdiga för slakt på våren och därför ett logiskt inslag i påskmaten. Tidigare var fisken ett vanligt inslag på påsken och ofta då i form av lax. Orsaken till detta var att det man enligt den kristna kyrkans traditioner inte fick äta kött på långfredagen utan endast fisk och grönsaker.
För min egen del så är det ingen mathögtid om jag inte får lite sill. Jag har alltid tyckt om sill i alla dess inlagda former sedan jag var ett litet barn. Vid varje högtid så funderar jag ut lite nya sillvarianter som jag sedan utsätter mitt middagssällskap för. De flesta blir lyckade men något år så har det varit platt fall.
Jag brukar ofta utgå från den suveräna produkten 5-minuters sill. En färdiginlagd sill som man kan blanda med valfri sås eller göra en snabbinläggning av.

I julas gjorde jag två varianter till julbordet. En med smak av stjärnanis och pernod. den andra med chili som smaksättare. Den gången använde jag mig inte av 5-minutersill utan av urvattnad inläggningssill.



Pernodsill
1 burk inläggningssill
3 dl vatten
2 dl socker
1 dl ättikssprit 12%
3 st stjärnanis
½ dl pernod
1 röd lök

Öppna burken med sill och låt den rinna av.
Koka upp vatten tillsammans med stjärnanis, socker och ättiksprit. 
När den kokat upp tillsätt pernod.
Låt det hela svalna.
Skär sillen i lämpligt stora bitar och varva den tillsammans med 
röd lök i tjocka skivor i en burk med tättslutande lock.
Slå över lagen och ställ burken i kylen. Låt den stå i minst 1 dygn.



Chilisill
1 burk inläggningssill
3 dl vatten
2 dl socker
1 dl ättikssprit 12%
1 röd lök
2 st röd chili

Öppna burken med sill och låt den rinna av.
Koka upp vatten tillsammans med socker och ättiksprit. 
Låt det hela svalna.
Skär sillen i lämpligt stora bitar och varva den tillsammans med 
röd lök i tjocka skivor samt röd chili i en burk med tättslutande lock.
Slå över lagen och ställ burken i kylen. Låt den stå i minst 1 dygn.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar