19 juni 2012

Ulriksdals slott och slottscafé

Idag var sista dagen på jobbet innan en lång och skön sommarledighet tar vid, ännu en av de fördelar som finns med att arbeta i skolans värld. Som en liten sommaravslutning tog jag med mig mina tre kollegor i köket till Ulriksdals slott för en liten promenad i slottsparken samt ett besök på slottscaféet.

Köksträdgård modell större
I en del av slottsparken hade de byggt upp en riktigt härlig köksträdgård med både örtkryddor, sallader, rotsaker och annat ätbart som växte i stora planteringar. Så det blev lite upp till bevis för oss alla att lyckas lista ut vad som var vad. Men jag tror att vi lyckades med nästan allt. Lite svårare blev det dock när vi kom över till den del som mest bestod av blommor i alla dess färger och former.

Efter en kort promenad så tog vi oss till det egentliga målet med besöket, Ulriksdals slottscafé. Caféet är beläget i en mindre byggnad i anslutning till slottet och granne med Orangeriemuseet. Detta besök tillhör början på en tradition som jag tänkt bibehålla så länge jag ansvarar för skolrestaurangen på Vasaskolan. Förra året var första gången som vi tog oss hit för att avsluta vårterminen och inleda sommarledigheten under trevliga och mysiga former.

Caféet har ett brett utbud av fikabröd och kaffe i alla möjliga former och varianter. Beställer man en latte så får man dessutom en udda bonus, på toppen lägger de en marshmallow. Har inte riktigt bestämt mig om jag gillar det eller inte...
Om man har vägarna förbi och är lite hungrig så erbjuder de även lite lättare rätter såsom sallad och pajer, samt en mängd olika smörgåsar. Jag har besökt caféet även med familjen och har än så länge lämnat stället nöjd och belåten. Det som är en liten nackdel är att det är ganska trångt inne i byggnaden vilket gör att det även blir trångt när man ska beställa och betala. Detta blir extra tydligt när det är många gäster. Men om du vill ta en lättare lunch eller fika i en trevlig miljö så kan jag varmt rekommendera ett besök här. En varm sommardag så kan man även ta med sig en filt och slå sig ner på den stora gräsmatta som breder ut sig framför slottet.



Lägg märke till marshmallowen som guppar på toppen av kaffet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar