20 juni 2012

Bruschetta med gurksallad och rökt lax

Nu när jag har klivit på min sommarledighet (jag lovar att det är sista gången jag nämner det) så tänkte jag passa på att leta fram lite gamla recept ur gömmorna och bjuda på dem. Tyvärr blir det utan bilder som illustration eftersom dessa är gjorda innan jag tog för vana att fota allt som jag lagar, ibland till familjens förtret då det måste vänta med att äta tills jag fotat klart.

Det här receptet är en variant på den vanliga bruschettan som oftast brukar serveras med en tomatsallad på toppen. Bruschetta är egentligen benämningen på ett vitlöksbröd som serveras i Italien, antingen som ett tilltugg eller en antipasto. Namnet syftar på ett grillat bröd som gnids med färsk vitlök och serveras med olivolja samt salt. Denna rätt passar utmärkt att servera antingen som en lättare lunch en varm sommardag eller som inledning på en middag.


Bruschetta med gurk- & melonsallad toppad med rökt lax
(4 portioner)

0,5 gurka, skalad och urkärnad
1 knippe salladslök (ca 5 st)
0,5 honungsmelon
1 dl olivolja
1 lime, saft och skal
1 röd chilifrukt, urkärnad
0,5 dl färsk mynta
salt & svartpeppar

4 skivor ljust bröd av lantbrödstyp
1 klyfta vitlök
0,5 dl olivolja
 
200 g rökt lax, skivad

Hacka gurkan, salladslöken och melonen i bitar. Blanda därefter i ½ dl olivolja, lime, finhackad mynta och chili. Smaka av med salt och svartpeppar. Låt gärna blandningen stå i några timmar och dra ihop smakerna.
Grilla brödskivorna (eller rosta i ugn), vänd brödet och pensla med ½ dl olivolja blandat med vitlök. Vänd brödet igen och pensla på andra sidan. Grilla brödet tills det fått en bra färg.
Lägg brödet på en tallrik, fördela röran på brödet och toppa med den skivade laxen.
Garnera det hela med lite nymalen svartpeppar, flingsalt, limeklyfta och gräslök.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar