15 juni 2012

Het kyckling- och paprikagryta


Het kyckling- och paprikagryta

Här kommer ännu ett recept som jag omvandlat från 500 skolportioner till 4 portioner. När jag har serverat den till skoleleverna har det varit en favorit och jag är själv väldigt nöjd med den. Det var ett tag sedan jag gjorde receptet och det har legat på en insomnad blogg som jag gjorde ett försök med för länge så nu tänkte jag att det dags att jag delar med mig av det här.


Het kyckling- och paprikagryta
4 portioner

400 gram strimlad kycklinglårfilé
1 tsk salt
2 tsk paprikapulver
1 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 strimlad röd paprika
2 dl finkrossade tomater
1 msk kycklingfond
1,5 tsk sambal olek
1 tsk strösocker
1 tsk dragon
1 tsk timjan
1 dl smetana
1 dl strimlad purjolök
salt
olja till stekning
maizena till redning

1. Bryn kycklingen i olja tillsammans med lök, vitlök och paprikapulver. Strö över 1 tsk salt på slutet.
2. Tillsätt därefter paprika och låt den bli varm tillsammans med övriga ingredienser.
3. Slå över krossade tomater tillsammans med kycklingfond och låt det koka i ca 5 minuter.
4. Tillsätt därefter sambal olek, strösocker, dragon, timjan, smetana och låt det koka ytterligare 5 minuter.
5. Rör i purjolöken och koka ytterligare 1 minut.,
5. Smaka av med salt och red såsen med maizena till önskad konsistens.
6. Servera med ris av önskad sort.



1 kommentar:

  1. gott! Just ätit en stor portion med pasta till. Jag tror ungarna älskar det.
    Dan

    SvaraRadera