6 juni 2012

6:ornas lunch

 6:ornas lunch

På Vasaskolan finns en tradition att man innan skolavslutningen ordnar en examensmiddag för de elever som slutar 6:e klass, igår tisdag den 5:e juni är var det dags för årets 3-rätters lunch. Förutom själva måltiden så innehåller lunchen uppträdanden av olika slag från elever samt personal på skolan samt tal från rektorn och stipendieutdelning till elever som utmärkt sig på olika vis.

När jag började på Vasaskolan så var det inte köket som ansvarade för planeringen av maten som skulle serveras utan det var den arbetsgrupp som tillsatts som bestämde detta. Detta kanske fungerade då men jag kände genast att jag ville vara med och sätta min prägel på denna lunch. Så numera är det jag som köksmästare som bestämmer vad som ska serveras, självklart i samråd med arbetsgruppen. Jag är även med och planerar logistiken under lunchen, jag har trots allt varit med och jobbat på ett antal festvåningsserveringar.

Det som kan vara lite svårt med en sådant här arrangemang är att maten både ska vara festlig och samtidigt tilltala gästerna, dvs eleverna i 6:an. Men redan förra året så var menyn uppskattad så med några smärre justeringar så kör vi samma meny igen. Det som är den största förändringen är att glassen  i desserten har bytts ut då vi hade problem med att den smälte innan den hamnade framför gästerna, istället serverar vi en pannacotta i år.

Men det är inte bara vi i köket och arbetsgruppen som gör ett stort jobb en dag som denna dag. Vi har hjälp av elever från årskurs 5 som hjälper till med att duka upp i matsalen, serverar under lunchen, hjälper till med uppläggning av förrätt och varmrätt samt att de är med när matsalen ska städa och ställas i ordning efter lunchens slut. Utan hjälp från dessa elever så skulle inte detta evenemang bli av.

För oss i köket är det ett kul avbrott från vardagen att ordna en annan typ av lunch. För mig personligen så det också kul att få användning av kunskaper som ligger lite i träda under resten av året.

Förrätt
Smörstekt toast med krämig skagenröra på en bädd av spröd sallad

Varmrätt
Kycklinglårfilé med fyllning av fetaost & örter, 
basilikasås, smörslungade primörer och risollepotatis

Dessert
Vaniljpannacotta med lime- och myntamarinerade jordgubbar


Dryck
Äppelcider
Vatten

1 kommentar:

  1. Otroligt häftigt att se och höra, snyggt jobbat och att ha med barn att hjälpa till att lära sig det runt middagen är så bra..Läser inlägget med ett jätte leende på läpparna :-)

    SvaraRadera