9 juni 2012

Kockmacka eller steaksandwich

En kockmacka är en smörgås som till stor del bygger på det som finns i köket. Den skapas och äts ofta i anslutning till att de sista gästerna serverats på kvällen i restaurangköket.
Den ska helst innehålla en hög andel av fett och protein samt helt skapas utifrån vad man är sugen på för tillfället. Det finns lika många varianter och exempel på kockmackor som det finns kockar.
Idag skapade jag en sådan till lunch. Min kockmacka blev inte bara en kockmacka utan den kvalificerar sig även som en steak sandwich eftersom jag utgick från några skivor kött som jag hade kvar från min helgrillade picanha som jag lagade till häromdan.

Dessa ingredienser ingick i dagens smörgås:
2 skivor lantbröd
smör till stekning
2 stora skivor grillat kött
1 dl salladsmix
8 skivor gurka
4 cocktailtomater
1 msk rostad lök
2 msk gräddfil
1 tsk dijonsenap
nymalen svartpeppar och flingsalt

Stek brödet i smör tills det är gyllenbrunt. Tag ur det och lägg det på en tallrik. Lägg ner köttet i stekpannan och stek det snabbt på båda sidor så att det blir varmt. Lägg lite sallad i botten på smörgåsen och lägg över köttbiten. Lägg sedan på skivade cocktailtomater, skivad gurka och rosta lök. Gör en dressing på gräddfil och dijonsenap som sedan ringlas över. Avsluta det hela med lite flingsalt och nymalen svartpeppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar