11 juni 2012

Olika sätt att fira

Idag fick vi en överraskning under lunchen på Restaurang Guldtuppen. På fredag är det dags för skolavslutning vilket också innebär att eleverna som nu går i årskurs 6 gör sina sista dagar på Vasaskolan. För att fira detta och bjuda på något extra så smög sig en av klasserna i 6: an in i matsalen när 4-orna och 5-orna åt. Sedan satte de på musik och några elever började dansa. Sedan fyllde fler och fler på, till slut hade vi ca 30 dansande elever i matsalen - Vasaskolans första flashmob var ett faktum. De fick även sällskap av andra elever som hängde på i dansen, jag tror till och med att jag såg någon lärare som tog några danssteg. Ett kul sätt att fira sina sista dagar på skolan.
Ett annat och inte lika roligt sätt att fira drabbade några kollegor till mig på en av kommunens högstadieskolor. Där hade några elever i 9:an planerat ett matkrig. En plan som inte kom till spontant, om jag förstått rätt fanns det ett facebook-event där det hela planerades. Jag kan inte förstå hur elever i den åldern kan sakna respekt för de som arbetar i matsalen och för det arbete som de gör. Istället för att få en trevlig sista vecka med bra minnen från dessa elever så tvingas nu personalen skura en matsal nedkladdad med pannbiffar, potatis och gräddsås. Samma personal som håller på att planera för en examenslunch för dessa elever nu på torsdag. Jag hoppas att de skäms ordentligt för det som de gjort och att skolan hittar ett sätt att bestraffa dem som motsvarar deras dumheter.
Jag är glad och stolt över att vi på Vasaskolan har elever som lägger fokus på att glädja andra och ha roligt tillsammans. Elever som jag med glädje kan vinka adjö till på fredag och önska lycka till med det som komma skall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar