9 juni 2012

Moules frites

Det finns något jag är fruktansvärt svag för och gärna äter när jag ska ha något enklare på en pub eller sommarservering - blåmusslor. Detta lilla vattendjur tillhör gruppen blötdjur tillsammans med exempelvis snäckor och bläckfiskar. Idag när det var dags att planera helgens och den kommande veckans meny så blev jag sugen på just musslor med lite pommes frites och aioli till, en rätt som för det flesta är känd den belgiska nationalrätten moules frites. Så vid fiskdisken stannade jag till och köpte 2 påsar med musslor samt deras hemlagade aioli. När det var dags att laga till middagen gick jag tillväga på följande sätt:

Ölkokta musslor
(2 portioner)

Beroende på hur hungrig man är kan man räkna ½-1 nät musslor/portion. I det här fallet använde jag ½ nät då vi åt en trerättersmiddag men om du vill laga till en större mängd så är det bara att dubbla ingredienserna.

2 kg blåmusslor ( = två nät)
1 gul lök
1 röd chili (medelstark)
2 vitlöksklyftor
50 gram bladpersilja inkl stjälkar
olja till stekning
1 msk salt
0,5 l Bryggmästarens mörka lager 3,5% (eller annan mörk öl)
flingsalt

1. Tvätta och rensa musslorna. Kasta alla musslor som inte stänger sig när man klämmer/knackar på dem. Kasta även dem som är skadade i skalet.
2. Finhacka gul lök, chili, vitlök och strimla stjälken på persiljan.
3. Värm en stor kastrull med olja i botten. När oljan blivit varm, bryn då de hackade grönsakerna till löken blivit gyllengul. 
4. Slå i musslorna och rör runt dem med grönsakerna.
5. Tillsätt salt och öl.
6. Lägg på locket och koka därefter musslorna tills de öppnar sig. Rör gärna runt under tiden så att alla musslor får smak av ölet och kryddorna. 
7. När alla musslor öppnat sig. Lyft ur dem och lägg dem i en bunke. Strö finhackad persilja samt några nypor flingsalt över musslorna och blanda runt dem.
8. Servera musslorna som en moules frites med pommes frites till samt en god aioli att doppa dem i.




1 kommentar:

  1. Älskar musslor!! Med pommesfrites till är det ju definitivt en av världens godaste grejer :) Har bara lagat med vin och tidigare, öl måste jag verkligen testa! Åt med crème fraîche i Paris för några veckor sedan, det var en riktig hit!

    Tack för ett bra recept!

    SvaraRadera