9 juni 2012

Två dagar i skolbänken

Torsdag och fredag den här veckan så har jag befunnit mig utanför skolans väggar och istället varit på kurs. Jag har länge känt att jag skulle behöva lite nya verktyg i mitt ledarskap och när jag stötte på en kurs med namnet "Att leda andra utan att vara chef" så verkade det vara precis vad jag behövde. För även om jag ansvarar för det mest som händer i vår skolrestaurang så är jag inte formellt ansvarig för personalen utan det ansvaret ligger hos skolans rektor. Så med öppna sinnen begav jag mig till Scandic Järva krog i torsdag där kursen skulle hållas.

Nu ska jag inte tråka ut er med att dra en lång lista över vad som behandlades under dessa två dagar. Men det jag kan säga är att det var två nyttiga dagar som gav både insikt och väckte nya tankar. Nu är man ju inte är färdig ledare när man lämnar ett sådant här kurstillfälle utan det syftar mer till att ge verktyg till hur man kan utveckla sitt ledarskap och att identifiera vilka styrkor/svagheter man har som ledare.

Men det som blev mest tydligt under dessa dagar var när vi talade om ansvar och vilket ansvar som ligger på mig i min yrkesroll. Jag har börjat komma till insikt att jag inte bara redan nu har många uppgifter som ligger i min s.k. "ansvarlåda" utan jag har en förmåga att plocka på mig än fler saker som jag stoppar ner i den. Så mitt första steg efter denna kurs är att se över om jag verkligen måste göra allt jag gör och även lära mig att prioritera och rangordna mina arbetsuppgifter.

Men detta är ett projekt för nästa termin då vi inte har så många dagar kvar innan eleverna får sommarlov och jag själv får en lång och välbehövlig semester. Så fram till dess ska jag noga fundera över allt som jag lärde mig dessa två dagar och vad jag kan ta med mig i mitt fortsatta arbete som ansvarig för Restaurang Guldtuppen.

Sen kan jag inte låta bli att recensera den mat i form av konferenslunch som vi fick under dessa dagar. Första dagen bjöds det på Wallenbergare och panerad fisk, och jag tror minsann att Wallenbergarna var färdiginköpta vilket förvånade mig mycket. Andra dagen var det Skomakarlåda och halstrad torsk som stod på menyn. Och jag kan med stolthet säga (kanske inte helt opartiskt) att den mat vi serverar varje dag till våra elever håller minst samma klass som den mat vi erbjöds denna dag.

Det enda som vi inte kan tävla med är den dessertbuffé som serverades till eftermiddagskaffet båda dagarna, men det försöker vi ju inte heller. Man jag ju fundera vad som skulle hända om vi ställde fram en sådan varje dag till eleverna...

En samling av sockerbomber


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar