3 mars 2013

Helstekt karré av rapsgris med toscansk klyftpotatis

Rapsgrisen är en produkt som lanserades under hösten förra året men jag har inte kommit mig för att köpa den förrän nu. Har hört många säga bra saker om köttet så tillslut var jag helt enkelt tvungen. Rapsgris finns i flera olika styckningsdetaljer men mitt val föll på fläskkarrén. Jag helstekte köttet i ugnen och till det serverade jag klyftpotatis som smaksatts med tomat, örtkryddor och vitlök. Som sås till det så blandade jag samman några små slattar jag hade i frysen så där får ni själva hitta på något men ni kanske hittar något som passar här. Mitt omdöme om köttet då: Jag kan inte säga att jag kände någon smakskillnad men köttet var riktigt saftigt och mört.

Helstekt karré av rapsgris

ca 1 kg fläskkarré av rapsgris
1 tsk rapsolja
1 krm nymald svartpeppar
2 msk flingsalt

Låt köttet ligga i rumstemperatur ca 30 minuter innan tillagning. Ta ur köttet ur förpackningen och torka av det på ytan. Hetta upp en stekpanna med rapsolja och bryn köttet runtom. Lägg det sedan i en ugnsfast form, krydda runtom och gnid in kryddorna i ytan. Sätt sedan en stektermometer i kärnan på karrén och ställ in köttet i ugnen på 150 grader tills kärntemperaturen visar 71 grader. Ta ur köttet och täck det med folie. Låt det sedan vila 10-15 minuter innan det skärs upp så att inte all köttsaft rinner ut vid tranchering.

Toscansk klyftpotatis
(4 portioner)
800 gram jämnstora fasta potatisar
0,5 dl rapsolja
2 st vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
1 tsk basilika
1 tsk timjan
1 msk flingsalt

Tvätta potatisarna och dela sedan varje potatis i 4 klyftor, lägg dem därefter i en bunke. Blanda samman rapsolja med pressad vitlök, tomatpuré, basilika och timjan. Slå blandningen över potatisen och rör runt så att all potatisen för marinad på sig. Tillsätt sedan flingsalt och rör runt igen. Häll sedan upp potatisen på en ugnsplåt med bakplåtspapper. Sätt in potatisen i ugn när köttet nött en kärntemperatur på 50 grader. När köttet är klart och tas ut ur ugnen, höj då upp temperaturen på ugnen till 225 grader och låt potatisen gå i 15 minuter till så att den får en fin rostad yta.







Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar