3 mars 2013

Dags för nästa offentliga matrevolution

Fick igår se en bild på middagen på ett äldreboende i norra Storstockholm. Detta äldreboende drivs att kommunen med skattemedel och är inte på entreprenad. Och det som jag så gjorde mig ledsen, förfärad och besviken. Det här är vad som serverades en lördag kväll:



På menyn står det att det ska vara "Ungersk potatis- och grönsaksgryta" - som jag fått det förklarat av personen som tog bilden så var det: Krossade tomater, frysta grönsaker och fryst klyftpotatis som blandats samman, värmts och sedan serverats. Jag kan inte förstå hur någon som kallar sig för kock, för det var en person anställd som det som lagat det, med gott samvete kan servera detta. Ingen kärlek, ingen passion - ingenting helt enkelt har lagts på denna mat.
Men det kanske bara var denna gång tänker ni, det kanske var så att kocken hade en dålig dag?
På nyårsafton fick jag se en bild från samma äldreboende och då var det nyårsaftons dessert som hade förevigats. Denna festliga kväll då alla runtom om i landet passar på att fira det år som gott och det år som ska komma.

Känns det som det är fest? Ska visst vara konserverade päron med after eight och vispad grädde.

Nej om det är detta som serveras runtom i landet till alla de som bor på Sveriges äldreboenden så vet jag inte om jag vill bli gammal. När det de senaste åren debatterats offentliga mat så har det i första hand handlat om maten till barnen i skolan. Även maten till sjukhusen har varit i fokus, åtminstone när det gäller Stockholmsregionen. Men jag har hört väldigt lite om maten till våra äldsta innevånare.
När man blir äldre så är måltiden bland det enda man har att se fram emot under dagen, det är det tillfälle när man får chans att umgås med andra och att då erbjudas skulle för mig kännas som en förolämpning. I äldreomsorgen är det nog många som har svårt att föra sin talan själv och som även har svårt att kommunicera till sina nära hur de upplever maten de får. Precis som när det gäller barnen i skolan så är en näringsriktig kost en viktig del för de äldre. Att få nog med näring för att kunna stå emot sjukdomar och krämpor. Sen kanske det viktigaste i det hela. De boende inom äldreomsorgen får inte sina måltider gratis utan de betalar faktiskt för dem. Då har man väl rätt att kräva att den mat som serveras är god och ser trevligt ut?

Jag har själv arbetat i olika kök som tillagar mat till vårdtagare inom äldreomsorgen. Jag har med egna ögon sett vad man kan åstadkomma och jag har även sett exempel på motsatsen. Men jag vet att man precis som inom de offentliga skolköken kan göra mycket med ganska små resurser. Och precis som inom skolmåltiderna så handlar det just om hela måltiden. Inte bara det som läggs på tallriken.

Det är dags nu att även den offentliga maten inom åldringsvården för en genomsyn, varför inte en lagstiftning där precis som inom skolan. Krav på näringsriktig mat och att måltiden ska vara en plats för social samvaro. Sen måste vårdgivarna lägga mer energi på att säkerställa att det som lagas i köken och serveras till vårdtagarna håller en acceptabel standard. Jag tror (vet) att mängden hel- och halvfabrikat är ännu större inom denna del av den offentliga maten än den är inom skolan. Och precis som inom skolan handlar mångt och mycket om bristen på kunskap hos de som arbetar i köken. Jag beskyller inte dem, det är inte deras fel att de blivit anställda eller att de inte får fortbildning. Men om man har en verksamhetschef som ser att mat som denna serveras så är det väl dags att man lyfter fokus mot hur maten kan förändras och vilka medel som behövs för det. Sen måste de anhöriga ställa krav då de boende själv inte klarar av att göra det.


(Bilden hämtad från Södermanlands nyheter)



Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet @Skolkocken





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar