26 mars 2013

Varför servera mat som man själv inte vill äta?

För att med stolthet kunna servera maten i skolan så måste man laga/servera mat som man själv vill äta. Tyvärr finns det skolkök som inte lever upp till den devisen. Man lagar helt enkelt mat som man tror att barnen vill äta oavsett vad man själv tycker om smak och kvalitet. Sen förundras man över att barnen inte tycker att maten är god eller ser god ut. Vem skulle hemma ställa sig och laga till något som man inte tycker om? Varför ska man då resonera annorlunda när man står i ett storkök och lagar mat till gäster? I restaurangbranschen skulle det vara otänkbart för en kock/köksmästare att sätta sitt namn på en meny som man inte kan stå för. Varför ska vi agera annorlunda bara för att vi lagar mat åt skolelever?

Jag har oerhört svårt att laga till något som jag inte kan stå för oavsett om det gäller smak eller utseende på maten. Jag skäms helt enkelt för att ställa fram det och erbjuda det till mina gäster. Det är en av anledningarna till att jag tagit bort flera produkter från menyn på den skolrestaurang jag ansvarar för. Sånt som chicken nuggets och fiskpinnar som består av processat kött som döljs i bröd. Då finns det andra bättre färdiga produkter som är baserade på hela råvaror som fiskfilé med panering om man inte har kapacitet att laga maten själv. Andra produkter som inte längre finns på vår meny är färdiga pannkakor, potatisbullar, pizzza osv. Helt enkelt för att det inte handlar om matlagning att servera dessa rätter, svårt att stå för något som man bara skickar ut ur köket via ugnen utan att själva kunna påverka smak och utseende nämnvärt. Sen är väl näringsvärdet på dessa lite tveksamt vilket är en annan orsak till att plocka bort dem från menyn.

Det är helt enkelt dags för de som planerar matsedlarna, oavsett om det sker på ledningsnivå eller i själva köket, att ta sig en funderare när man lägger in maträtterna. Om maten inte är tillräckligt bra för att du själv ska äta den varför då tvinga andra att göra det?

Bild hämtad från www.skolbilder.com


Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar