6 mars 2013

Vem arbetar i framtidens skolkök?

När jag var och besökte tävlingen "Årets kock" för några veckor sedan fick jag höra något som känns oroande. Konferenciern intervjuade Eva Östling Ollén, vd för Visita och hon kunde berätta att prognosen för besöksnäringen var god där man räknade med en fördubbling av omsättningen fram till 2020. Detta samtidigt som antalet ansökande till gymnasiernas hotell- och restaurangprogram minskar. I kombination med att årskullarna de nästkommande åren för ungdomar i ålder 18-25 kommer att vara mindre.
Sammantaget kommer det att innebära att antalet lediga jobb i restaurangkök är större än antalet kockar och det är siffror som redan nu märks av. Restaurangernas intresseorganisation Visita har därför gjort en satsning för att locka elever till gymnasieutbildningarna i landet. Det låter ju jättebra men det som oroar mig stort är att om de har svårt att locka personal till de privata restaurangerna hur ska vi då lyckas locka unga kockar till de offentliga köken? Vem ska leda den satsningen, vem ska locka personal till vår bransch och hur ska vi göra för att locka dem?

Jag liksom flera andra namnkunnig skolkockar gör vårt bästa för att framstå som goda exempel på att skolrestauranger är roliga och givande arbetsplatser. Men den lilla insatsen är bara lite av vad som måste till för att locka en ny generation av kockar till de offentliga köken. För som jag tidigare nämnt i andra inlägg så stor dessa kök inför en situation då en stor grupp erfarna medarbetare går i pension de kommande åren.

Nej det är dags för en liknande insats som den Visita nu gjort av de som i slutändan är ansvariga för att de offentliga köken är rätt bemannade, i mina ögon borde det vara SKL (Sveriges kommuner och landsting). Men om någon annan har en bättre lösning så för ni gärna tala om det för mig.




Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar