15 mars 2013

Matsalen - en plats för lärande

Den här veckan, och även nästa, har vi temavecka i matsalen. Denna vecka är det lågstadiets matråd som fått komma med förslag på olika teman som de skulle vilja ha. Och bland en lång rad alternativ, det flesta med ett lands mat, så fastnade jag för sagotema. Jag tycker det passar utmärkt för eleverna att få en chans att uppleva eller återuppleva maträtter kopplade mot både gamla och nya berättelser  Så efter lite klurande och funderingar tillsammans med mina kollegor så skapade jag en meny med ett antal rätter som kan förknippas med sagornas värld. Jag har inte begränsat mig till den klassiska sagoformen (tänk bröderna Grimm och H.C. Andersen) utan även tagit med berättelser från både filmer och tv-serier. Så nästa gång det är dags för tema i den matsal du ansvarar för, glöm inte att det inte enbart är de klassiska temaveckorna med mat från olika länder som finns. Tänk lite utanför de klassiska ramarna och ta hjälp av eleverna, deras fantasi är oftast större än den som vi vuxna har. Med rätt sort tema och med hjälp av övrig personal på skolan så kan även matsalen bli en plats för lärarande.

Om ni undrar vad vi serverat denna vecka så kommer menyn här:

Måndag: Köttbullar a la Lady och Lufsen med tomatsås och spaghetti

Tisdag: Jacks mexikanska bön- och köttfärsgryta med ris och gräddfil
           Vampyrpudding med blodröda lingon

Onsdag: Herr Krabbas fisklåda med äkta potatismos

Torsdag: "Soppa på en spik" med kyckling och asiatiska smaker samt tillbehör och frukt
              Draksoppa med tillbehör och frukt

Fredag: Emils stora tabberas









1 kommentar:

  1. Trevlig idé med sagotema!

    Vecka 12 är förövrigt "Nordisk skolmatsvecka" med nordisk husmanskost i fokus. Här en länk:
    http://www.norden.se/Medlemskap/Skola/Nordisk-skolmatvecka/

    SvaraRadera