17 mars 2013

Pjleskavica på skolkockens vis

Pjleskavica är en färsbiff som har sitt ursprung i länderna på Balkan, men som numera är vanlig på många av Sveriges lunchrestauranger. Den görs traditionellt på färs av både nöt och fläsk som blandas med kryddor. När det gäller kryddorna som ingår så verkar det finnas lite olika varianter och därför har jag gjort en egen variant som jag tycker smakar bra. Min kryddsättning består av lök, vitlök, paprikapulver och chilipulver. Hur långt den är från en traditionell Pjleskavica vet jag inte riktigt men god blev den. Jag gjorde en ganska stor sats eftersom jag baserade mitt recept på förpackningsstorleken hos färserna som ingår i receptet.

Pjleskavica
(12 st biffar)
500 gram fläskfärs
500 gram nötfärs
1 st gul lök
1 st vitlöksklyfta
1 tsk paprikapulver
1,5 tsk salt
1 krm chilipulver
1 krm liquid smoke (kan uteslutas)
rapsolja till stekning

Blanda samman då två färserna i en bunke. Mixa lök och vitlök fint och tillsätt det tillsammans med kryddorna i färsen. Jobba ihop allt så att färssmeten blir jämn och homogen. Låt den därefter stå och vila någon kvart i rumstemperatur. Forma sedan 12 st lika stora köttbullar, pressa dessa därefter till centimertjocka biffar. Hetta upp en stekpanna och tillsätt rapsolja. Lägg i 3 biffar åt gången och stek dem ca 2 minuter på varje sida, reglera temperaturen under stekprocessen så att de inte blir brända på ytan. Upprepa med resten av biffarna och stek dem i omgångar. 


Servera biffarna med pitabröd, ajvar relish, crème fraiche, tunt skivad rödlök och diverse grönsaker. 


 Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  

 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar