28 februari 2013

Grillade citron- och vitlöksmarinerade kycklingspett


Nu är jag less på vintern och tänkte hjälpa våren på traven, så denna sista dag i februari rullade jag fram grillen och startade upp "Grillsäsong 2013". Det var lite småkyligt till att börja med men sen blev det fart på grillen och värmen höjdes. Det var lite kul att se blickarna från förbipasserande grannar när jag stod där i grillröken, även om jag tycker att de borde ha vänt sig vid det här laget.

Grillade citron- och vitlöksmarinerade kycklingspett
(4 portioner)

900 gram kycklinginnerfilé
Marinad:
saften från 1 citron
1 dl rapsolja
5 droppar tabasco
2 st vitlöksklyftor
1 tsk torkad timjan
1 krm gurkmeja

salt och limepeppar (eller annan peppar)

Blanda samman citronsaft, rapsolja och tabasco. Pressa ner vitlöken, avsluta med att tillsätta timjan och gurkmeja. Lägg kycklingen i en plastpåse och slå över marinaden. Ställ sedan in kycklingen i kylskåpet i minst 5 timmar. Mest praktiskt är det att göra i ordningen den redan kvällen innan så att den får stå och gotta till sig.

När kycklingen är färdigmarinerad trä då upp den på 8 spett, om du använder träspett tänk då på att blötlägga dem först så att de inte blir brända på grillen. Krydda kycklingspetten runtom med salt och peppar. Lägg dem sedan över en varm grillglöd och låt dem grillas ca 4-5 minuter på varje sida så att kycklingen blir genomgrillad, kontrollera gärna med ett snitt när du tror att den är klar.

Jag serverade dagens kyckling med min curryratatouille samt lite ugnsfärdig pommes frites från frysdisken.





Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet @Skolkocken



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar