7 februari 2013

"Skolmat i världsklass"

Det var titeln på den föreläsning som jag idag besökte. Den anordnas av livsmedelsverket och närmare bestämt "Nationellt kompetenscentrum för måltider i vård, skola och omsorg". Uppdraget till den kommer från Utbildningsdepartementet tillsammans med Skolverket och syftar till att klargöra vad tillägget i skollagen om matens näringsriktighet innebär i praktiken för oss som arbetar inom skolkök.

I informationen om denna så kunde man läsa: Våren 2013 anordnar Livsmedelsverket och Skolverket utbildning för dig som planerar och lagar skolmat. Innehållet fokuserar på det nya lagkravet på hur näringsriktig mat påverkar verksamheten och hur man kan få till bra och näringsriktiga skolmåltider som eleverna gillar.
 
Denna utbildning är kostnadsfri och ordnas vid 20 utbildningstillfällen landet runt varav 3 i Stockholm. Jag hade en tro att en sånt här tillfälle skulle locka många då den dessutom var gratis att gå på men jag blev lite förvånad då vi bara var ett 50-tal deltagare i en sal som tog minst det dubbla. Nu vet jag att detta tillfälle inföll under en vanlig skolvecka och de nästa två kommande kurserna i Stockholm är under sportlovsveckan. Men om utfallet är lika dåligt då så blir jag lite orolig, finns det inte en större vilja bland måltidspersonalen i denna region att öka på sina kunskaper?

Även om jag kan tycka att kursen innehöll mycket som jag redan kan och har tillförskansat mig på andra ställen så är det ändå nyttigt att få fräscha upp kunskaperna. Det är även ett ypperligt tillfälle att lära känna andra som arbetar med samma sak och knyta kontakter. Det jag saknade lite var att ingen av de två föreläsarna verkade ha en koppling till det praktiska arbetet i storkök. Många av de frågeställningar som de gav oss som åhörare kändes lite som om de talade till en klass nybörjare. Det kom även med vissa råd om praktisk matlagning där det var tydligt att de inte hade någon uppfattning om hur det går till i verkligheten. Men man kan väl inte få allt - att hitta någon med både de teoretiska kunskaperna i näringslära osv. samt de faktiska arbetet i ett kök kanske inte var det lättaste. Men det ideala hade väl varit att kombinera två personer med olika kunskapspooler.

Med mig från denna dag har jag lite nya funderingar och tankar som jag ska klura lite på innan jag tar det med ledningen på min skola. Det skulle vara kul och intressant om skolmåltiden blev en större del av den totala verksamheten. Att integrera den mer i undervisningen och bygga broar med kökspersonalen och lärandet. Vi sitter ju på en massa kunskaper om maten och måltiden som borde kunna nyttjas till mer än bara i skolrestaurangen. Det känns även skönt att efter en sådan här dag återigen kunna konstatera att vi gör ett bra arbete hos oss i vår verksamhet och att det bara är att fortsätta på vår inslagna linje. Det var även kul att de bilder vi bidragit med från Restaurang Guldtuppen till dagens bildspel väckte intresse och gav inspiration till övriga kursdeltagare.

Det jag tycker är viktigt om som inte får glömmas i sådana här sammanhang då fokuset tenderar att hamna på det som serveras på tallriken är att måltiden är så mycket mer. Det handlar om miljön man äter i, vilket bemötande man får av skolrestaurangens personal och att måltiden är en del av lärandet.
Vissa delar av detta togs även upp idag men jag har lever med uppfattningen att så länge man inte ser skolrestaurangen just som en restaurang med allt som det innebär så kommer man aldrig att uppnå sina mål. En god service kan förändra upplevelsen av skolmåltiden på många sätt, man kan lyfta okej mat till fantastisk med hjälp av god service.




Jag avslutar detta inlägg med lite intressanta fakta från dagens föreläsning:

Sverige, Finland och Estland är de enda länder i världen där skolmåltiden är en kostnadsfri del av skolans verksamhet

Skolmat serverades första gången i Sverige 1845
1973 blev var den obligatorisk i samtliga Sveriges kommuner 

Per år och elev spenderas det i snitt:
3400 kr på läromedel (inkl biblioteksböcker)
5500 kr på skolmåltider








Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar