12 februari 2013

Köttfärslimpa med äpple och morot

När jag gör köttfärslimpa så brukar jag ofta smaksätta den med det som finns i kylskåpet. Den här varianten innehåller äpple och morot, vilket inte bara ger en god smak utan också gör den saftigare och nyttigare. Till den lagade jag en helt vanlig gräddsås och kokt potatis men det får ni fixa efter eget recept.

Köttfärslimpa med äpple och morot
(4-6 portioner)
500 gram nötfärs
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
1 msk kalvfond
några droppar liquid smoke (kan uteslutas)
2 st ägg
1 dl rostad lök alt 1 st hackad gul lök, sauterad
1 dl ströbröd
1 äpple
1-2 morötter

Rör samman färsen med kryddorna och blanda sedan ner äggen. Tillsätt därefter lök samt ströbröd. Avsluta med att riva äpple och morot, för att sedan även blanda i dessa i smeten. Arbeta sedan samman allt till en jämn smet. Forma smeten till en jämntjock köttfärslimpa och lägg den i en ugnsfast form. Sätt ugnen på 150 grader och stoppa en stektermometer i mitten på köttfärslimpan. Ställ in den i ugnen och låt den gå till kärntemperaturen visar 150 grader (tar ca 40-50 minuter).




Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar