25 september 2012

Flatbread pizza

I söndags var vi bortbjudna till vänner hela dagen och bjöds på både en god lasagne till lunch samt en härligt rabarbermarängpaj till kaffet. Så när det var dags för att fixa middag hemma så fick det bli något lättlagat och lättsmält. Efter lite funderingar på vägen hem från våra vänner så kom jag ihåg något som jag åt när vi var i London i våras. Vi var på ett ställe som heter The Slug and Lettuce, en kedja med olika typer av snabbmat på menyn. Där fastnade jag för något som de kallade "Tostada flatbread", det så ut som en mindre pizza med mozzarella och parmaskinka på toppen. När den serverades så insåg jag att botten bestod av mjukt tunnbröd som toppats med sagda ingredienser samt tomatsås för att sedan bakas i ugn. Jag la det då på minnet och tänkte att det här kan man ju fixa enkelt hemma, men det hamnade ganska långt bak i minnesbanken och gömde sig där fram till i söndags. Så på vägen hem svängde vi förbi mataffären för att inhandla lite mjukt tunnbröd och riven mozzarellaost, resten av ingredienserna fanns hemma.

Till varje person gjorde jag två pizzor var så receptet grundar sig på det. Det blev två olika varianter utifrån vad jag hittade i kylskåpet. Den ena med paprika, skinka och fetaost. Den andra med parmaskinka, halloumi och kantareller.

Flatbread pizza
(8 st)

8 skivor mjukt tunnbröd (rektangulärt)
3 dl passerad tomat
0,5 dl tomatpuré
0,5 dl ajvar relish
1,5 tsk salt
10 droppar tabasco
200 gram riven mozzarella
rapsolja till plåten

Smörj ugnsplåtar med rapsolja och lägg sedan bröden på. Blanda samman passerad tomat, tomatpuré, ajvar relish, salt och tabasco. Bred ut ett tunt lager tomatsås över hela bröden, toppa sedan dessa med den rivna mozzarellan.

Lägg sedan på topping efter tycke och smak. Grädda sedan flatbread pizzorna på 250 grader i 10 minuter (varmluftsugn) tills osten smält och pizzorna fått en gyllenbrun färg på toppen. Toppa gärna den färdiga pizzan med lite färska örter, jag använde ärtskott som jag hade över från tidigare i helgen.

Variant 1
1 snackspaprika, strimlad
100 gram rökt skinka, finstrimlad
1 dl tärnad fetaost
ärtskott efter ugnsgratinering












Variant 2
1 dl stekt kantarell&baconpytt
80 gram parmaskinka i strimlor
2 dl riven halloumiost
6 st romanticatomater i skivor
ärtskott efter ugnsgratinering








Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept dykt upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan. http://www.facebook.com/Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar