6 september 2012

Mozzarellagratinerad falukorv

Tänk om man kunde ha en sån här arbetsmiljö jämnt.
Efter att i några dagar flyttat min arbetsplats tillfälligt från skolan i Danderyd till en lägergård på Blidö så var vardagen tillbaks idag. Att spendera 2,5 dag tillsammans med 81 elever i årskurs 6 är något som tar på krafterna, speciellt som det skulle serveras frukost, lunch och middag samt lite mellanmål däremellan. Men det var ett kul äventyr som jag gärna gör om, fast med vissa justeringar till nästa gång.

Men nu till receptet som jag tänkte bjuda på. Denna korvrätt lagade jag till åt min familj till middag igår, den serverades då med potatismos men jag kan tänka mig att någon form av pasta funkar lika bra.

Mozzarellagratinerad falukorv
(4-6 portioner)


"Före"
600 g falukorv
500 g passerade tomater
1 dl ajvar relish
0,5 dl chilisås
2 msk sötstark senap
5 droppar tabasco
1 tsk salt
1 tsk torkad basilika
200 riven mozzarellaost







"Efter"


Skär korven i ca 1 cm tjocka skivor och lägg dem sedan i en ugnsfast form enligt "takpannemetoden", dvs att de ska ligga omlott så att skivorna täcker varandra till hälften.


Blanda samman passerade tomater, ajvar relish, chilisås, senap, salt, torkad basilika och tabasco. Häll sedan blandningen över korven och täck allt med den rivna osten. Sätt i formen på 225 grader i en varmluftsugn i ca 20 minuter tills osten får en fin gyllenbrun färg på toppen.









Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sett att se när nya recept dykt upp samt att det ibland dyker upp lite små tips och annat på sidan. http://www.facebook.com/Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar