2 september 2012

Flygande Jakob på Skolkockens vis


Idag har jag lagat till en klassiker från 70-talet nämligen Flygande Jakob. Detta är bara en av många gratängrätter som skapades under tidsperioden i slutet av 70-talet och början av 80-talet. Tanken med dessa var nog att skapa rätter som inte krävde så många moment och kastruller i köket. Allt blandades ihop, lades i en form för att sedan gratineras i ugn. Det var även vanligt att blanda in frukt i maten, andra rätter med fruktinslag från den tiden är "Kassler Hawaii" och "Fläskfilé Africana".

I mitt fall har jag gjort om Flygande Jakob något, bytt ut några ingredienser mot andra samt adderat några nya. Jag har även plockat bort bananen då den i varm form inte gillas av någon i vårt hem. Jag gör min på kycklinglårfilé som enligt mig är det bästa köttet från kycklingen, saftigare och med mer smak.




Flygande Jakob
(4-6 portioner)
600 gram kycklinglårfilé
1 pkt bacon (125 g)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
0,5 tsk salt
0,5 krm pepparmix
1 dl salta jordnötter

5 dl lätt creme fraiche
0,5 dl chilisås
0,5 tsk sambal olek
1 tsk salt

0,5 dl salta jordnötter till garnering

Börja med att finhacka lök och vitlök samt strimla bacon. Lägg ner dem tillsammans i en het stekpanna. Bryn detta till löken börjar mjukna och baconet fått färg. Tillsätt då kycklinglårfilén som strimlas före och bryn allt tills kycklingen börjar bli genomstekt. Tillsätt då salt, pepparmix samt jordnötter och bryn blandningen ytterligare några minuter. Häll sedan upp det hela i en ugnsfast form.
Vispa crème fraichen och blanda i chilisås, sambal olek samt salt. Häll sedan såsen över kycklingen och avsluta med att strö jordnötter på toppen.
Ställ in formen i ugnen på 225 grader C i 25 minuter och grädda den tills den fått en gyllenbrun färg på ytan. Servera gratängen med ris.


Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sett att se när nya recept dykt upp samt att det ibland dyker upp lite små tips och annat på sidan. http://www.facebook.com/Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar