14 september 2012

Ceviche på torsk

Ceviche är en fiskrätt som tillaga med hjälp av syran från citrusfrukter. Den har sitt ursprung i det sydamerikanska köket och förknippas i första hand med Peru. En traditionellt ceviche innehåller förutom fisk och citrusfrukter även koriander. Då jag själv har lite svårt för just denna krydda så har jag i mitt recept bytt ut den mot citronmeliss. En lite bortglömd ört som oftast bara används som dekoration på diverse desserter.
Jag serverade min ceviche som en smårätt på buffé och då räckte mängden till ca 8 portioner. Använd gärna ett cocktailglas när du serverar den, det är både praktiskt och ser inbjudande ut.

Ceviche på torsk
(4 portioner) 

300 gram färsk torsk
6 st lime
1 apelsin
1 kruka citronmeliss
1 st röd chili
1,5 vitlöksklyfta
1 msk socker
1 tsk salt

Pressa ur saften av lime och apelsin, häll det i en skål (ej plast). Kärna ur chilin och hacka den tillsammans med citronmeliss och vitlök. Blanda ner hackat i saften tillsammans med socker och salt.
Putsa fisken, ta bort ben och skär den sedan i ca 1 centimeter tjocka kuber.Vänd ner fisken i skålen tillsammans med övriga ingredienser. 
Täck över och ställ alltsammans i kylen i ca 40 minuter till 1 timma. Ta fram den och smaka av, fisken ska vara vit och fast när
cevichen är klar. 
Lägg upp i glas eller skål och garnera gärna med lite färsk citronmeliss och 
en klyfta lime.



Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sett att se när nya recept dykt upp samt att det ibland dyker upp lite små tips och annat på sidan. http://www.facebook.com/Skolkocken








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar