27 september 2012

Valfrihet ger mätta barn

Jag tror att precis som när vuxna går till sin lunchrestaurang så måste skolrestaurangen erbjuda valfrihet till barnen, detta av flera orsaker. Den viktigast är att alla barn (förhoppningsvis) ska kunna hitta något de tycker om och slippa gå från matsalen mätt på smörgåsar och dryck. En annan orsak är att man då kan lägga in lite annorlunda rätter och på så sätt bredda barnens preferenser. Om det vågar smaka på något nytt utan att behöva äta sig mätt på just det så är större chans att de hittar nya favoriter. Det ger även mig som köksmästare möjligheten att smyga in både nya rätter och gamla klassiker i menyn som kanske inte tilltalar alla.

Hos oss serverar vi varje dag minst tre olika rätter till skolbarnen, förutom huvudrätten så finns det en vegetarisk rätt samt en soppa som alla får ta av. Vi försöker även se till att det alltid finns en fiskrätt varje dag, så ofta så är det fyra rätter att välja på. Ibland kan det även blir dagar när det finns 5 rätter att välja på när vi har rester vi vill bli av med. Livsmedelsverket rekommenderar att det ska finnas två alternativa rätter varje dag samt en vegetarisk rätt så det uppfyller vi utan problem. Självklar har vi även ett stort salladsbord varje dag som inleder matbuffén, den består av minst 10 olika varianter på grönsaker och annat gott.

När jag berättar för andra att vi har så många varianter så undrar de hur vi hinner med, men det behöver inte ta så mycket längre tid att göra några extra rätter. För det första är det i betydligt mindre mängd som denna mat lagas. Gör jag fisk handlar det ofta om två ugnsformar för hela lunchserveringen, detsamma gäller för det vegetariska alternativet. Soppa går det mellan fem och tio liter varje dag och den baserar jag ofta på rester i form av såser eller grytor. En soppa är ju också något som sköter sig själv på spisen medan man lagar det andra.

Nu har jag ju min bakgrund i restaurangbranschen och har vanan inne när det gäller att hålla många bollar i luften. Där handlade det alltid om att ha många varianter att bjuda på när det kom till lunchen. Att bara ha en eller två rätter på menyn skulle inte ha gett många gäster. Men om man bara planerar lite innan och försöker nyttja samma ingredienser till viss del så blir det inte svårt. Vi har exempelvis alltid samma kolhydrat (potatis, ris eller pasta) till alla alternativa rätter för att förenkla det hela.

Jag vet att det fortfarande finns skolrestauranger som serverar fil och flingor som ett lunchalternativ till barnen. Det var det första jag tog bort när jag kom till Vasaskolan för 2 år sedan, och sedan dess är det bara några få elever som frågat efter det. Att ersätta detta med en soppa istället innebär inte speciellt mycket merarbete och ger garanterat en bättre måltid näringsmässigt.

Nu finns det en del som hävdar ett den här valfriheten skulle göra det svårt för barnen när det kommer till matsalen. Att det inte ska ställas krav på barn i den åldern att ta beslut över vad de vill äta. Men ställ samma barn i kön på McDonalds så klarar de nog av att välja vad de vill ha. Hos oss har jag inte upplevt att barnen har svårt att välja, och självklart så får de äta av alla rätter om de önskar det. Vi har även satsat på att informera om de olika alternativen innan de kommer fram till buffén. Utanför entrén så har vi en menytavla där alla rätter står uppskrivna och när de kliver in i matsalen så har vi ett visningsskåp där det finns tallrikar upplagda med de olika maträtterna och deras innehåll. Detta har även till syfte att visa barnen hur en bra portion ska se ut när det gäller relationen mellan grönsaker, protein och kolhydrater.


Men blir det inte mycket svinn då när ni har så många varianter undrar säkert någon. Visst lite extra kanske det blir men jag baserar alla tillagade mängder på statistik så jag har en ganska bra koll på hur mycket som går åt. Sen är det bara dagens huvudrätt som vi garanterar att den räcker hela lunchen, skulle något annat av det vi erbjuder den dagen ta slut så ersätter vi helt enkelt med något annat som vi lagar till. Det är snarare så att detta med att laga många rätter har minskat svinnet. I köket har vi möjlighet att ta tillvara små mängder av rester och omvandla det till något annat. I matsalen kastas det mindre eftersom gästerna har möjlighet att välja något de tycker om istället för att tvingas ta något som de inte gillar.

Så våga satsa på lite fler rätter i skolrestaurangen. Jag lovar att ni inte ångrar er även om det är lite slitigt i början men responsen man får från gästerna är värd allt slit.



Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept dykt upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan. http://www.facebook.com/Skolkocken




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar