7 maj 2012

Vad gör du på jobbet pappa?

Det var frågan jag fick av min dotter idag och det var inte första gången det hänt. Som vanligt svarade jag: Pappa lagar mat till barnen på pappas skola.

Men när jag svarat så började jag själv fundera, vad gör jag egentligen på jobbet? Är egentligen matlagning det jag gör mest? Som ansvarig för köket jag arbetar i så innefattar mitt arbete en mängd olika uppgifter där matlagningen bara är en del av helheten.

Jag började göra en lista i huvudet över vad jag gjort idag och insåg att den blev ganska lång. De här olika uppgifterna har jag ägnat dagen åt:

  • Matlagning av huvudrätt (Lasagne)
  • Matlagning av andrarätt (Veg paella)
  • Matlagning av specialkoster
  • Mätning och dokumentation av temperatur (Egenkontroll)
  • Städning av köket
  • Menyplanering
  • Registrerat arbetad tid för vikarier i lönesystemet
  • Varit hantlangare åt elektriker
  • Inköp från leverantör
  • Dokumenterat inköpkostnader för budget
  • Dokumenterat inköp för KRAV-redovisning
  • Möte inför upphandling av Egenkontrollprogram på kommunkontoret
  • Sammanställt av dokumentation inför KRAV-revision
  • Varumottagning
  • Planerat och bokat in studiebesök nästa fredag
Till det kan man även lägga några mail och telefonkonversationer.
Så nästa gång min dotter frågar vad jag gör på jobbet så är frågan vad jag ska svara? Ska jag ta det korta eller långa svaret?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar