24 maj 2012

Två paket fisk, några grönsaker & en grill

Idag stod det pankopanerade fisknuggets med kokt potatis och en kall örtsås på menyn hemma hos oss (även känt som Rest Hugin bland mina bekanta). Men när det var dags att åka hem från jobbet möttes jag av strålande solsken och 24 grader ute så tanken på att laga mat inne i köket var inte så lockande. Istället planerade jag om menyn lite, styrde kosan förbi affären och inhandlade lite trevliga grönsaker samt lite annat varefter jag fortsatte hem för att värma upp grillen.
Väl hemma tände jag på grillkolen och medan jag väntade på den rätta glöden tog jag fram fisken som var tänkt till middag, ryggfilé av alaska pollock och byggde ihop foliepaket av den. Sen gjorde jag i ordning de grönsaker som också skulle på grillen samt ett vitlöksbröd som även det skulle grillas.

Följande ingredienser använde jag till 2 portioner:
(förutom vitlöksbrödet som räckte till 3)


Fiskpaket i folie
3 st ryggfiléer av alaska pollock
2 nypor flingsalt
några varv på pepparkvarnen
några droppar limejuice
några droppar Martini bianco
2 msk smör
stjälkarna från 2 st salladslökar
aluminiumfolie för grill

Riv av två bitar folie. Dela fisken i 6 lika stora bitar och fördela dem 50/50 på folien. Strö över salt och peppar. Droppa över limejuice och Martini. Lägg en klicka smör i varje paket och strö över strimlad salladslök. Vik ihop folien så att öppningen kommer uppåt vilket underlättar när man ska kontrollera om fisken är färdiglagad. Lägg paketen på grillen och kontrollera då och då genom att öppna paketen. När fisken delar sig när man trycker lätt på den är den klar. Det tar ca 5 minuter lite beroende på hur varm grill man har.




Vitlöksbröd
½ baguette
20 gram smör
1 vitlöksklyfta
1 nypa flingsalt
1 krm franska örter

Låt smöret stå ett tag i rumstemperatur. Pressa över vitlöken och tillsätt kryddorna. Bland väl och smöra det på den delade baguetten. Lägg baguetten på indirekt värme på grillen med skorpan nedåt, har du en överhylla placera dem där. Låt dem ligga tills smöret smält in i brödet, avsluta med att lägga dem över glöden med smöret neråt en stund för att ge bröden lite färg på ytan.



Sallad på grillade grönsaker
1 dl salladsmix
8 st gula cocktailtomater
1 msk olivolja
1 knippe grön sparris
rotdelen från 2 st salladslökar
1 röd snackspaprika
salt

Skölj salladen och halvera tomaterna, lägg dem därefter på ett fat. Ta bort den grova delen från sparrisen och halvera paprikan. Grilla därefter sparris, paprika och salladslök på låg värme tills de mjuknar. Salta under tiden de grillas.
Lyft att grönsakerna från grillen och dela dem i lämpligt stora bitar.
Lägg dem ovanpå sallad och tomater, avsluta med att ringla över olivolja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar